Будова століття: Історія залізниці через Полісся до Рівного (ФОТО)

Будова століття: Історія залізниці через Полісся до Рівного (ФОТО)
0
1046
0
Будова століття: Історія залізниці через Полісся до Рівного (ФОТО)

З кінця ХІХ до початку ХХ століття на Поліссі тривав грандіозний проект – «Поліські залізниці». Відрізок, який вів до Рівного, було здано в експлуатацію другого серпня 1885 року. Хоча відтоді минуло 133 роки, розмах будівництва вражає.
Колії прокладалися у важких умовах. Фотограф Конрад Бандель, 1880-і рр.

Процес будівництва Поліських залізниць сфотографували відомий польський фотограф-документаліст Конрад Бандель та інженер Микола Олександрович Демчинський. На фото можна побачити процес будівництва залізничної дороги, яка сполучала міста Вільно й Рівне. У період з 1882 по 1907 рік на Поліссі розгортався масштабний будівельний проект – прокладали «Поліські залізниці».Будівництво Поліської залізниці. Фотограф Конрад Бандель, 1880-і рр.

Вони проходили по території Волинської, Віленської, Гродненської, Вітебської, Мінської, Могилевської, Чернігівської, Орловської губерній. Головною метою було з’єднати захід Російської імперії з українською Сіверщиною та Прибалтійським, Північно-Західним, Центрально-промисловим районами.

На Білоруському та Українському Поліссях, в долині річки Прип’ять прокладали залізницю в дуже важких умовах.Будівництво залізниці. Фотограф Конрад Бандель, 1880-і рр.

Перед цим Західна експедиція в 1873 році під керівництвом І. І. Жилинського провела меліорацію Полісся. Напередодні принципово питання про спорудження розгалуженої мережі військово-стратегічних залізничних ліній на Поліссі було вирішено на секретних нарадах Генерального штабу в 1873 році. Тоді проект стратегічної лінії було погоджено військовим міністром. Маршрут мав пролягати через Брест-Брянськ з гілками в Гродно, Рівне і Ковель. Вже наступний міністр шляхів генерал-ад’ютант Костянтин Миколайович Посьєт в березні 1875 року, зважаючи на великі фінансові витрати, запропонував обмежитися будівництвом лінії лише за напрямком Гомель-Брянськ і укласти другі колії на Орловсько-Вітебському і Московсько-Брестському напрямку. Проте, завдяки клопотанню І. Чекмарьова, який був великим землевласником Волинської губернії, залізницю до Рівного все ж таки побудували.Будівництво Поліської залізниці. Фотограф Конрад Бандель, 1880-і рр.Залізниця йщла через поліські болота. Фотограф Конрад Бандель, 1880-і рр.

Від початку ідея побудови залізниці на Поліссі належала тодішньому російському імператору Олександру ІІІ, який звернув увагу на нестачу шляхів сполучення у стратегічному західному напрямку, а також на те, що великі простори за відсутності комунікації залишалися неосвоєними, втрачалися великі запаси лісу, бо його не було чим вивезти.

Перший начальник Віленсько-Рівненської залізниці, інженер Іван Іванович Ходоровський.

Першим начальником Віленсько-Рівненської дороги був інженер Іван Іванович Ходоровський. Потім цю посаду обіймали інженер шляхів сполучення Василь Миколайович Коковцев, інженер шляхів сполучення Олександр Юлійович Фріду, а з 10 серпня 1901 року – інженер шляхів сполучення Володимир Павлович Рейслер. Усі лінії Поліських залізниць були побудовані розпорядженням казни. Управління знаходилося у Вільно.
Поліська залізниця вводилася в експлуатацію в міру готовності ділянок: від Жабинки до Пінська – 9 листопада 1882 року; з Вільно до Лунінця – 30 грудня 1884 року; від Лунінця до Пінська – 30 грудня 1884 року; від Лунінця до Рівного – 2 серпня 1885 року; від Лунінця до Гомеля – 15 лютого 1886 року; від Барановичів до Білостока – 23 листопада 1886 року; від Гомеля до Брянська – 8 серпня 1887 року. У 1885 році на Поліських залізницях було всього 68 паротягів, що становило 0,102 паротяга на версту.
Мапа поліських залізничних доріг кінця ХІХ ст.

Всі вони були виключно товарні, в тому числі 53 паротяги – шестиколісні, а 15 – восьмиколісні. Через брак пасажирських паротягів пасажирські потяги водили товарні паротяги.Будівництво Поліської залізниці. Фотограф Конрад Бандель, 1880-і рр.

Спочатку передбачалося, що рух в напрямку Рівного буде відкриватися тільки у воєнний час. Потім мали намір здійснювати рух паротягів у денний час по три пари потягів на добу. І тільки при остаточному розгляді питання вирішили експлуатувати дороги в звичайному порядку.На одній із ділянок будови. Фотограф Конрад Бандель, 1880-і рр.

Поліська залізниця мала військово-стратегічне значення, але вона ще й призначалася для вивезення лісу з Полісся, і так само, як і всі інші залізниці, призначалася для з’єднання великих торгово-промислових центрів з метою зміцнення їх економічного зростання і товарообміну.Залізничний міст і станція Неман,ділянка залізниці Вільно-Рівне, 1890-і рр.

Сьогодні Поліська залізниця на Рівненщині може стати в нагоді при складанні туристичних маршрутів. Адже залізничний круїз по лініях старих Поліських залізниць може стати цікавою атракцією для туристів.

За матеріалами Тетяни Яцечко-Блаженко, Рівне Ретро Ритм

 

 
0
Щоб отримати доступ до усіх коментарів або залишити відгук потрібно:
Найцікавіші матеріали
97
У Рівному патрульні разом із школярами «вимагали» від водіїв безпеки на дорогах (ФОТО)
0
Читати далі
52
На Березнівщині вогнеборці рятували сусідський будинок та гараж (ФОТО)
0
Читати далі
62
В Острозі змагалися сім'ями
0
Читати далі
222
Біля Рівного п'яний водій потрапив у ДТП (ФОТО)
0
Читати далі
92
Рівнян запрошують відвідати прем'єру "Ляльки #LOLSHOW"
Вже цієї п'ятниці має відбутися прем'єра.
0
Читати далі
381
У Рівному біля перехрестя збили пішохода: жінку госпіталізували (ФОТО)
0
Читати далі
66
Рівнянки з досвідом ще однієї баскетбольної Суперліги
0
Читати далі
569
Рівнянка напідпитку врізалась у дві автівки (ФОТО)
0
Читати далі
324
На Дубенщині вантажівка протаранила вантажівку (ФОТО)
2
Читати далі