Як на Рівненському Поліссі залізницю будували. Проект століття

Як на Рівненському Поліссі залізницю будували. Проект століття
0
  • Як на Рівненському Поліссі залізницю будували. Проект століття
  • Як на Рівненському Поліссі залізницю будували. Проект століття
  • Як на Рівненському Поліссі залізницю будували. Проект століття
  • Як на Рівненському Поліссі залізницю будували. Проект століття

З кінця ХІХ до початку ХХ століття на Поліссі тривав грандіозний проект — "Поліські залізниці". Відрізок, який вів до Рівного, було здано в експлуатацію другого серпня 1885 року. Хоча відтоді минуло 133 роки, розмах будівництва вражає. Процес будівництва Поліських залізниць сфотографували відомий польський фотограф-документаліст Конрад Бандель та інженер Микола Олександрович Демчинський. На фото можна побачити процес будівництва залізничної дороги, яка сполучала міста Вільно й Рівне. У період з 1882 по 1907 рік на Поліссі розгортався масштабний будівельний проект – прокладали "Поліські залізниці".

Вони проходили по території Волинської, Віленської, Гродненської, Вітебської, Мінської, Могилевської, Чернігівської, Орловської губерній. Головною метою було з’єднати захід Російської імперії з українською Сіверщиною та Прибалтійським, Північно-Західним, Центрально-промисловим районами. На Білоруському та Українському Поліссях, в долині річки Прип’ять прокладали залізницю в дуже важких умовах.

Перед цим Західна експедиція в 1873 році під керівництвом І. І. Жилинського провела меліорацію Полісся. Напередодні принципово питання про спорудження розгалуженої мережі військово-стратегічних залізничних ліній на Поліссі було вирішено на секретних нарадах Генерального штабу в 1873 році. Тоді проект стратегічної лінії було погоджено військовим міністром. Маршрут мав пролягати через Брест-Брянськ з гілками в Гродно, Рівне і Ковель. Вже наступний міністр шляхів генерал-ад’ютант Костянтин Миколайович Посьєт в березні 1875 року, зважаючи на великі фінансові витрати, запропонував обмежитися будівництвом лінії лише за напрямком Гомель-Брянськ і укласти другі колії на Орловсько-Вітебському і Московсько-Брестському напрямку. Проте, завдяки клопотанню І. Чекмарьова, який був великим землевласником Волинської губернії, залізницю до Рівного все ж таки побудували.

Від початку ідея побудови залізниці на Поліссі належала тодішньому російському імператору Олександру ІІІ, який звернув увагу на нестачу шляхів сполучення у стратегічному західному напрямку, а також на те, що великі простори за відсутності комунікації залишалися неосвоєними, втрачалися великі запаси лісу, бо його не було чим вивезти.

Перший начальник Віленсько-Рівненської залізниці, інженер Іван Іванович Ходоровський.

Перший начальник Віленсько-Рівненської залізниці, інженер Іван Іванович Ходоровський.

Першим начальником Віленсько-Рівненської дороги був інженер Іван Іванович Ходоровський. Потім цю посаду обіймали інженер шляхів сполучення Василь Миколайович Коковцев, інженер шляхів сполучення Олександр Юлійович Фріду, а з 10 серпня 1901 року — інженер шляхів сполучення Володимир Павлович Рейслер. Усі лінії Поліських залізниць були побудовані розпорядженням казни. Управління знаходилося у Вільно.
Поліська залізниця вводилася в експлуатацію в міру готовності ділянок: від Жабинки до Пінська — 9 листопада 1882 року; з Вільно до Лунінця — 30 грудня 1884 року; від Лунінця до Пінська — 30 грудня 1884 року; від Лунінця до Рівного — 2 серпня 1885 року; від Лунінця до Гомеля — 15 лютого 1886 року; від Барановичів до Білостока — 23 листопада 1886 року; від Гомеля до Брянська — 8 серпня 1887 року. У 1885 році на Поліських залізницях було всього 68 паротягів, що становило 0,102 паротяга на версту.

Мапа поліських залізничних доріг кінця ХІХ ст.

Мапа поліських залізничних доріг кінця ХІХ ст.

Всі вони були виключно товарні, в тому числі 53 паротяги — шестиколісні, а 15 — восьмиколісні. Через брак пасажирських паротягів пасажирські потяги водили товарні паротяги.

Спочатку передбачалося, що рух в напрямку Рівного буде відкриватися тільки у воєнний час. Потім мали намір здійснювати рух паротягів у денний час по три пари потягів на добу. І тільки при остаточному розгляді питання вирішили експлуатувати дороги в звичайному порядку.

Поліська залізниця мала військово-стратегічне значення, але вона ще й призначалася для вивезення лісу з Полісся, і так само, як і всі інші залізниці, призначалася для з’єднання великих торгово-промислових центрів з метою зміцнення їх економічного зростання і товарообміну.

Сьогодні Поліська залізниця на Рівненщині може стати в нагоді при складанні туристичних маршрутів. Адже залізничний круїз по лініях старих Поліських залізниць може стати цікавою атракцією для туристів.

Матеріали - Ретро Рівне Ритм

0
Найцікавіші матеріали
Коли застосовують зубний протез метелик і в чому його переваги: розбираємося в технології
0
Читати далі
У мережі вийшов новий трейлер гри S.T.A.L.K.E.R. 2 — у роковини катастрофи на ЧАЕС
0
Читати далі
Українці можуть залишатися у ФРН і з недійсним паспортом
Українці можуть залишатися у ФРН і з недійсним паспортом
0
Читати далі
Час Future Perfect Continuous в англійській мові: що потрібно про нього знати
Час Future Perfect Continuous в англійській мові: що потрібно про нього знати
0
Читати далі
Перепливли річку, щоб повернутися в Україну: прикордонники виявили двох чоловіків поблизу українсько-польського кордону 
Перепливли річку, щоб повернутися в Україну: прикордонники виявили двох чоловіків поблизу українсько-польського кордону 
0
Читати далі
Чим краще обробити рану: спиртом, йодом, перекисом водню чи хлоргексидином
0
Читати далі
США вкотре довели, що є лідером вільного світу
0
Читати далі
У Рівному відбувся унікальний благодійний бранч «ПроЯвляйся»
0
Читати далі
У Рівненському районі у ДТП загинула пішохідка
0
Читати далі