Олег Каштан відомий у Рівному бізнесмен, інвестор, девелопер, забудовник і меценат зазвичай воліє не пригортати зайвої публічної уваги до своєї персони. Принаймні від Google, котрий знає про всіх і про все, ми не отримаємо посилань на попередні інтерв’ю пана Каштана пресі, окрім одного, яке він дав ще у 2011 році газеті «ОГО». До речі, темою тієї давньої розмови був активний відпочинок, спорт і туристичні подорожі.
Олег Каштан
- Пане Олеже, чому так мало інтерв‘ю з Вами ?
- В бізнесі є правило: «менше слів - більше справ», і я стараюсь його дотримуватись. Результат нашої роботи вимірюється об‘єктами, які з‘явились у Рівному завдяки нам і працюють на благо рівнян. Нас завжди цікавить відповідь на питання: яка суспільна користь таких об ‘єктів, які стандарти їхнього комфорту? Особливістю наших проектів завжди було те, що ми ніколи не копіюємо старе, а привносимо щось нове. Наприклад, рівняни ще пам‘ятають рівень місцевої торговельної галузі в період до відкриття галереї «Екватор» - найбільшого на той час торговельного закладу Західної України. А де і як місцеві споживачі купували будматеріали до появи «Епіцентру»? Пам’ятаєте? Тоді ж вперше в Рівному глобальна компанія «Метро кеш енд кері» показала принципово інший якісний формат торгівлі для підприємців. Ми багато чого змінили, створивши нову девелоперську концепцію та відповідні передумови для появи у Рівному великих торговельних центрів та запросивши до нас «Екватор», «Епіцентр», «Метро». Це було 10 років тому, але й досі нічого більш маcштабного у Рівному не створено. Це були найбільші інвестиції в наше місто, починаючи з 80-х років.
- У Вас був ще один доволі цікавий бізнес-проект: котеджне містечко «Щасливе». Чи вдалося його втілити саме так, як Ви про це мріяли?
- Так, у 2012 році ця ідея теж вважалась досить прогресивною, бо це було перше брендоване котеджне містечко на Західній Україні. І тут теж постає питання: «Чи запропонував хтось у Рівному після нас щось краще?». Хоча, коли ми розробляли концепцію Щасливого, то й уявити собі не могли, що згодом наше котеджне містечко оточить чимало сусідніх багатоповерхівок під назвою «На Щасливому». Ще одна суттєва проблема на мою думку полягає в тому, що в Рівному не працює закон України, згідно якого дороги, тротуари, освітлення, водопостачання , каналізація та все необхідне мають бути підведені до житлових будинків саме містом за бюджетні кошти. Адже саме для цього з усіх забудовників збирають внески на розвиток його інфраструктури. А ми все це вимушені були будувати за власні кошти і тому ціна ділянки там була по кишені хіба що підприємцям і бізнесменам. Мені ж хотілося б, щоб такі проекти були доступні для значно ширшої аудиторії. Вилучення землі для суспільних потреб та для розвитку інфраструктури в Рівному теж не популярний інструмент, хоча землю для будівництва доріг місто має викуповувати у приватного власника. Хоча б для того, щоб у нас не було в подальшому приватних доріг.
- Ви згадали про численні багатоповерхівки, що зросли біля котеджного містечка «Щасливе», то ж хочу уточнити, чи маєте Ви особисто якесь відношення до житлового комплексу з назвою «На Щасливому»?
- Ні, це проект сусідів-забудовників, які, щоб не мати претензій з нашого боку, просто додали до нашого розкрученого бренду «Щасливе» прийменник «На»! Але я б на їхньому місці вже придумав би щось нове і більш оригінальне, бо покупцям важко розібратись у таких відмінностях. Натомість поблизу нашого містечка «Щасливе» хтось почав будувати ще й «Golden Hills на Щасливому». Як вам таке? (Сміється)
- Сьогодні Ви реалізуєте свій новий і знову ж багато в чому унікальний проект: мікрорайон Басів схил. Так у чому, власне, полягає його найбільша унікальність для нашого міста?
- В першу чергу це масштаб будівництва. Ще ніхто після радянських часів не пропонував рівнянам житловий масив, який виросте майже на 25 гектарах. По-друге, він має найкраще за усіма екологічними показниками місцерозташування у Рівному. По-третє, вся земля під цим проектом є приватною. Вона не виділялась містом, а була придбана у приватних осіб. І це є найважливішою інвестицією, яка дійсно гарантує в майбутньому успішну реалізацію усього мікрорайону. По-четверте, ми запропонували унікальну для Рівного квартальну забудову Басового схилу з абсолютно безпечними та закритими для автотранспорту подвір’ями. Я наголошую, що саме безпека є сьогодні найголовнішим трендом у будівництві житла в Україні. Таких кварталів і відповідно закритих і абсолютно безпечних дворів на Басовому схилі в кінцевій перспективі буде більше 20-ти.
- Щоб розпочати такий потужний проект, розрахований на роки, треба у нього неабияк вірити. Зараз в Україні взагалі відчувається певний дефіцит віри у наше економічне майбутнє, а Ви вочевидь вірите. Чому?
- Так. Я вірю у Басів Схил. Але для досягнення успіху однієї віри замало. Щоб здолати усі труднощі та перешкоди, котрі об’єктивно постануть на шляху його реалізації, потрібна неабияка відданість справі. Цю відданість я без перебільшення порівняв би з тою, яку мають батьки перед своїми дітьми. І саме така відданість разом з вірою в успіх у нас теж є. А тепер я додам ще й кілька міркувань стосовно реального попиту, що виник останнім часом на ринку житла. Ці думки теж підкріплюють мою впевненість в успішності Басового схилу:
Доволі часто перебуваючи у Польщі, я бачу, яке житло користується там попитом і відповідно будується. Ці польські тенденції дають нам чудову можливість подивитись і в наше недалеке українське майбутнє.
Так от, найперша важлива перевага сучасних польських проектів - це закрите подвір'я без автомобілів. До нього не може потрапити ніхто, крім самих мешканців та їхніх гостей . За цим слідкує охорона. І, головне, - батьки спокійні, коли їхні діти під час розваг і спілкування у чистому та безпечному дворі перебувають під постійним наглядом відповідальних осіб. Друга важлива річ – це те, що підземний паркінг у цій країні давно став нормою, бо це дуже зручно і безпечно. Звертаюсь до чоловіків, подумайте про жінок: тільки уявіть, як це ходити на підборах в ожеледицю під мокрим снігом в темряві та ще й з покупками в руках!? Це ж свого роду екстрім. А коли ліфт спускається в підземний паркінг, людина може навіть не одягатись тепло у холодну погоду, закотити возик з малюками або речами собі в апартаменти, не долаючи жодних сходів. Відчуваєте різницю? То ж недарма у сусідньому Любліні вже не один рік міською владою просто заборонено будувати нові багатоквартирні житлові будинки без підземного паркінгу.
Третя суттєва для поляків річ - це життєво необхідна інфраструктура на партері будинку: мінімаркет, кав'ярня, пекарня, цукерня, приватний дитячий садочок, міні фітнес зал, стоматолог та інші лікарі, але, наприклад, ресторан - це більше недолік, тому що порушує спокій мешканців. Таку ж саму інфраструктуру ми теж зводимо на Басовому схилі. До речі, рівненські підприємці належним чином оцінили цю нашу пропозицію, про це свідчить хоча б те, що вони вже викупили більше половини комерційних площ. Їх приваблює й те, що висота стель у цих приміщеннях сягає 5-ти метрів. Багато можна побачити чогось подібного у Рівному?
Четвертий загальноєвропейський тренд - це поверховість забудови не вище 5-6 поверхів. Ми привозили в Рівне архітекторів з Польщі, Бельгії, Німеччини, Нідерландів, і всі вони в один голос кажуть, що Рівне має бути не вище п'яти поверхів. Їхню думку не просто поділяють, але й вже реалізують разом з нами відомі архітектори зі Львова брати Андрій і Тарас Бєляєви, автори концепції мікрорайону Басів схил. Дуже подібний до нього львівський проект житлового кварталу «Вілла Магнолія» цих архітекторів нещодавно отримав найвищу відзнаку міжнародного конкурсу об'єктів нерухомості IPA (International Property Awards) в номінації "Home Residential" (розвиток житлової нерухомості в Східній Європі).
Львів, ЖК "Вілла Магнолія"
Львів, ЖК "Вілла Магнолія"
Львів, ЖК "Вілла Магнолія"
То ж бажаєте побачити, як досить скоро виглядатиме в реальності наш Басів схил? Подивіться на концептуально схожий на нього ЖК « Вілла Магнолія» у Львові, або ж на мікрорайон Віланов, найбільший у Варшаві.
Варшава, мікрорайон Віланов
Варшава, мікрорайон Віланов
Варшава, мікрорайон Віланов
Він займає 300 га і весь максимум п'ятиповерховий. Кожен окремий квартал там, правда, у вигляді літери «О», а у нас - у вигляді літери «П», але всі вони однаково повністю закриті для автотранспорту. Хоча земля у Варшаві дорожча в 10 разів ніж у Рівному і сягає 20% від ціни квадратного метра житла, девелопери просто змушені будувати саме 4-х або 5-ти поверхове житло, на яке є попит і відповідно, яке їм дозволяє зводити генплан міста. Жити саме в такому будинку з підземним паркінгом і подвір'ям без автівок комфортніше хоча б тому, що вдвічі менша щільність мешканців у порівнянні з 9-ти чи10-ти поверхівками і відповідно вдвічі менше навантаження на ліфти, подвір'я та всю інфраструктуру. А це вдвічі довша тривалість терміну експлуатування будівель і збережена камеральність життєвого простору.
Виходить, якщо ми хочемо бути дійсно схожими на європейські міста, нам треба будувати не вище 5-6 поверхів ,а якщо на Київ, - тоді існуючий зараз у Рівному курс здебільшого вірний.
І це - не випадковість, тому що розробниками Генплану нашого міста є саме кияни, які сформувались як архітектори саме в радянській школі містобудування. Це проектний інститут Діпромісто, той самий, що й сьогодні володіє авторськими правами на Генплан Рівного, і донедавна був монополістом у цій сфері. Вони звикли не питати у рівнян, в якому місті вони хочуть жити завтра? Один з прикладів ще з тих часів, коли нашим містом керував Віктор Чайка, під час обговорення останньої версії Генплану Рівного я наголосив Діпромісту, що за рік на вулиці Макарова виросте комерційна зона. Вони відповіли, що іі там не бачать і натомість намалювали перехрестя доріг, яке потім в терміновому порядку прийшлося прибирати. Тепер їхня дорога впирається в ТРЦ "Екватор". Це я Вам про недалекоглядність лауреатів премій з Києва.
Тільки рівняни можуть визначати, яким наше місто має бути завтра. І найкращий шлях для цього саме той, коли усі небайдужі містяни зроблять чітке замовлення і громаді в цілому і нашій міській владі стосовно того, в якому Рівному вони дійсно хочуть жити у 21 столітті. Різноманітних інструментів та можливостей для цього сьогодні цілком вистачає.
- Чи хтось є для Вас справжнім авторитетом у сучасній архітектурі та містобудуванні в Україні?
- Я вважаю, що сьогодні найкращий приклад сучасного головного архітектора міста - це Юліан Чаплінський, що працює на цій посаді у Львові. На наше запрошення, до речі, він брав участь у Форумі майбутнього, який навесні цього року проводила компанія «Fine City Development» у Рівному. А наприкінці листопада пан Юліан презентував нашій рівненській громадськості містобудівну стратегію міста Львова. ЇЇ основні положення такі: закриті подвір’я без автівок, підземні паркінги, якомога більше пішохідних зелених коридорів без автотранспорту. Тобто наші сусіди, як і ми, теж орієнтуються на Європу. Приємно спостерігати, які цікаві проекти реалізуються у Львові під керівництвом цього прогресивного і відданого своїй справі професіонала.
- Які зміни та сучасні реалії життя з Вашої точки зору ми маємо першочергово враховувати сьогодні у містобудуванні Рівного, якщо хочемо завтра бачити наше місто дійсно прогресивним та європейським?
- В Рівному в останнє мікрорайони , в основному спальні, проектували і будували 40 років тому під тогочасні потреби працівників великих заводів і фабрик. Але час змінився. Змінилося і стрімко продовжує змінюватись наше життя і наші потреби.
Тоді не було такої кількості автомобілів, як зараз, і тому про підземні паркінги навіть не думали, але створили прекрасні парки, якими ми досі користуємось. Велосипеди не всім були по кишені і спосіб життя був менш спортивний і менш динамічний, бо більшість людей працювала фізично. Ми не в змозі зупинити зміни, ми просто маємо перебудуватись під них. Завтра світ буде інший. І моя відповідь на це питання - це не просто слова, а реальні дії. Рівне майбутнього ґатунку – це Басів схил.
Наш перший сучасний мікрорайон дійсно європейського зразка. Рівняни хочуть жити саме в такому середовищі, тому що вони достатньо подорожують світом, щоб зрозуміти чого варта і на яку якість життя має право людина у 21 столітті.
- Рік тому компанія «Fine City Development» оголосила містобудівну революцію у Рівному. Вона почалася з чіткого визначення та презентації сучасних параметрів класу «комфорт», яким відтепер можуть користатися рівняни. Тож до якого рівня піднята планка комфорту з точки зору Басового схилу?
- Так, перш за все ми встановили чітке визначення житла класу "комфорт " для сучасного Рівного. Це підземний паркінг, подвір’я без автомобілів, що охороняється цілодобово, сучасний керамоблок замість цегли та утеплення зовнішніх стін - 15 см, безшумні ліфти, такі, як пропонує фірма Schindler, сучасна інфраструктура на партері будинку, європейське планування квартир і головне – все це має бути разом в одному місці.
Рівне. Мікрорайон Басів схил
Рівне. Мікрорайон Басів схил
Рівне. Мікрорайон Басів схил
Нажаль, те, що більшість українських забудовників теж визначають сьогодні, як клас «комфорт», для поляків – це вже скоріш «економ», а те, що у нас в країні визначають, як «економ», для них вже давно пішло у небуття.
У цьому році у Рівному слідом за нами стартували проекти, що позиціонують себе, як такі, що теж належать до класу «комфорт». Це «Bridge Tower» від компанії «Стоград» і «360» від «Реноме». Задля справедливості згадаю ще про «Спектрум» і «Luxury Square», але вони не пропонують підземних паркінгів і прохідних під'їздів, що необхідно для безпечного подвір'я.
Це означає, що містобудівна революція в Рівному відбулася. Що її фактично вже підтримали інші місцеві девелопери та забудовники, які теж хочуть бути у європейському тренді.
Мій прогноз: вторинне і неякісне первинне житло будуть дешевшати, а унікальне і якісне первинне навпаки зростатиме в ціні. З часом пропозиція класу «комфорт» буде збільшуватись і клієнти не хотітимуть житло, яке не гарантує їм безпеку, комфорт та довговічність експлуатації.
Сьогодні занадто мала різниця у вартості між житлом класу «економ» і класу «комфорт» - це близько 20-25%. Довго так не повинно бути і ця різниця безумовно зростатиме. Сьогодні у Рівному пропозиція житла класу «економ» десь у 2,5 рази більша ніж реально купують, а житла класу «комфорт» в цьому році є тільки 3 об'єкти. Це перші секції Басового схилу і ще 2 будинки від інших девелоперів. Попит на таке житло набагато більший.
- Для успішної реалізації Басового схилу Вам потрібна неабияка команда однодумців. Чи вдалося її створити?
- Так, безумовно вдалося. Є ті, хто працюють поруч зі мною вже не один рік. Є й багато нових енергійних та креативних людей . Я добре їх знаю і вірю в кожного члена команди «Fine City Development». Це порядні і віддані нашій справі працівники. Нас об’єднують людські цінності, ми творимо і працюємо в атмосфері взаємоповаги і довіри. Вже стало доброю традицією, що ми першими на ринку приймаємо правильні та прогресивні рішення і швидко та наполегливо їх реалізуємо.
- Але ж окрім внутрішніх факторів, існують, так би мовити, і зовнішні чинники, від яких теж залежить його успішна реалізація. Які вони?
Для успішноі реалізаціі таких масштабних проектів та якісних змін нам дуже потрібна підтримка та розуміння усіх небайдужих рівнян. Особливо важлива роль міського голови Володимира Хомка і депутатів міської ради, бо від них залежить, наприклад, чи виділять кошти на виконання закону України «Про містобудування і архітектуру» . Адже, повторюю, саме за цим законом місто зобов’язане підвести до ділянки забудовника дороги та усі інші необхідні комунікації. Натомість ми за власний кошт вже забезпечили весь Басів схил газом, а наступна наша інвестиція буде у його електрифікацію. Також для нас має велике значення дієва підтримка Голови Рівненськоі ОДА Олексія Муляренка, секретаря міськради Сергія Паладійчука, заступника міського голови Віталія Германа, які так само, як і ми, щиро прагнуть якісних змін і сталого розвитку нашого міста.
- І на останок нашої розмови, що Ви, як інвестор, хотіли б порадити рівнянам, котрі бажають придбати собі нове житло?
- Дорогі рівняни, я вас дуже прошу добре все зважити перед тим, як купувати неякісне або морально застаріле житло. Це інвестиція у минуле. Я пропоную інвестувати у майбутнє. В те, що буде актуальним завтра і стане добрим спадком для наших дітей. Вибираючи квартиру, звертайте увагу на місцезнаходження будинку та на його оточення. Купуйте житло подалі від перенасичених транспортом і галасом магістральних вулиць, адже саме вони є сьогодні найбільшим джерелом токсичних викидів у Рівному. Дітям та вагітним жінкам – це особливо небезпечно. Звертайте увагу на безпеку і енергозберігаючі властивості вашого житла. Не економте на комфорті. Ваші рідні заслуговують на життя в європейських умовах. Заздалегідь подбайте про підземне паркомісце для вашого авто. Це дуже зручно для всіх членів вашої родини і ви ніколи про це не пожалкуєте. А також не забувайте про вигляд із вікон вашої майбутньої квартири. Це те, що кожного дня впливатиме на ваш настрій протягом багатьох років поспіль. Вивчайте, чи є поруч уся необхідна інфраструктура: школа, дитсадок, лікарня, магазини, аптеки, спортзал, парк для прогулянок та розваг на свіжому повітрі?
А ще запитайте, чи пропонують вам розстрочку виплат за квартиру на 3 і більше років?
Щодо Басового схилу, то всі відповіді на такі питання у нас позитивні.
Запрошую разом зі мною інвестувати у Басів схил.
Рівне. Мікрорайон Басів схил
А ще, користуючись нагодою, щиро вітаю рівнян з прийдешніми Новорічними та Різдвяними святами і бажаю вже у Новому 2018 році стати щасливими власниками нових омріяних квартир класу «комфорт».
Всіх вам земних благ та небесного благословення.
Розмовляв Ігор Проценко