Розмітка на дорогах Рівного з року в рік не влаштовує ані водіїв, ані чиновників. Другий рік поспіль за ці роботи беруться нові виконавці, утім, ситуацію це не покращує. Про те, як знайома рівнянам фірма наносить розмітку під новим брендом – у розслідуванні Івана Марчука.
– З нанесенням розмітки на дороги Рівного – біда, – казав міський голова Рівного Володимир Хомко у серпні 2017 року в коментарі газеті “Рівне вечірнє”. Ситуація з того часу не надто змінилася, утім проблеми з розміткою у Рівному почалися задовго до критичного коментаря міського голови.
Ще у листопаді 2015-го після місцевих виборів через неякісну розмітку міська влада заявляла про плани судитися з фірмою, яка її наносила. Згідно інформації з Віснику державних закупівель, переможцем тендеру на півмільйона у серпні 2015-го була клеванська фірма “Колор С.І.М.”. Результат не задовільнив ні місцеву владу, ні рівнян – розмітка, як тоді писали, “злізла за два тижні”.
Наступного року, - у травні 2016-го року, - тендер на розмітку був вдвічі дорожчим. Перемогла з пропозицією у 990 тисяч гривень знову ж таки клеванська “Колор С.І.М.”.
Того ж року, проте кількома місяцями пізніше, Антимонопольний комітет довів змову між “Колор С.І.М.” та підприємницею Лілією Герженівською. Підприємниця була бухгалтеркою, підрядником і директором у фірмах, пов’язаних спільними з “Колор С.І.М.” засновниками, а громадянами Сербії Йово Мікановичем та Радоміром Савічем.
У Антимонопольному це визнали “антиконкурентними узгодженими діями, які стосуються спотворення результатів торгів”. Фірму оштрафували на 638 тисяч гривень та внесли до “чорного списку”, що означає позбавлення права брати участь у тендерах на три роки.
Товариство “Колор С.І.М.” намагалося оскаржити рішення Антимонопольного, проте, пройшовши три інстанції, зробити це йому так і не вдалося. За даними “Zакупівель”, з 2008 року підприємство отримало держзамовлень на 232,5 мільйони гривень та, як писали “Наші гроші”, було фігурантом, щонайменше у двох кримінальних справах.
У 2017-му році наносити розмітку прийшла нова фірма – чернігівське ТОВ «Транс Лайн Груп». Фірма зобов’язалася зробити все за 692 тисячі. Перед початком робіт Володимир Хомко покладав на підприємство надії:
– Вперше в нас виграла чернігівська фірма [“Транс Лайн Груп” – авт.], ніколи вона в нас не наносила. Сподіваюсь, що вона буде краща, ніж та, що вигравала в нас декілька років перед цим, це була клеванська фірма [Колор С.І.М. – авт.], – казав у коментарі UA: Рівне Володимир Хомко.
Утім, вже через два місяці мер зрозумів, що надії не виправдались:
– З нанесенням розмітки на дороги Рівного – біда. У тендері брала участь клеванська фірма [Колор С.І.М. – авт.], яку я ледь прогнав з міста, та чернігівська [“Транс Лайн Груп” – авт.]. Остання виграла, але вона ще гірша, ніж та, що була. Не можу я ніяк знайти таку компанію, аби вони виконали свою роботу на 5 балів, – сказав Володимир Хомко.
Цього року тендер оголосили на знову ж таки мільйон. Найменшу ціну – 820 тисяч запропонувала знову ж таки нова фірма, яка досі не наносила розмітку у Рівному. Цього разу це – ТОВ «Хімія Парк».
Роботи розпочали у травні. Аби якомога менше заважати руху транспорту, розмітку наносили пізно ввечері або вночі. Нам вдалося стати свідками процесу 17 травня близько 23 години на вулиці Курчатова.
– Завдання дали – будемо розмальовувати, – неохоче каже один з працівників на запитання журналіста. Та відмовляється від будь яких коментарів.
– А що це за підприємство хоч? – питає журналіст.
– «Колор С.І.М.», – каже у відповідь працівник.
Клеванська “Колор С.І.М.” - та ж сама фірма, яку мер “ледве прогнав з міста” і та ж сама, яку Антимонопольний викрив у змові та оштрафував.
Ми їдемо у Клевань за місцем реєстрації фірми-переможця ТОВ “Хімія Парк”, аби з’ясувати, чому розмітку робить інша компанія. Сірий будинок на вулиці Центральна, 38. Вивіски свідчать, що, окрім ТОВ “Хімія парк”, тут розташована і фірма “Колор С.І.М.”. Вивіски обох підприємств майже ідентичні. На місці нам вдається застати Зою Іващук та Йово Мікановича.
Йово Міканович разом з партнером Радоміром Савічем, за даними аналітичної системи “Юконтрол”, значилися засновниками підприємства “Колор С.І.М.” від початку його створення – з 2001 року і як мінімум до 2012-го. З кінця 2013 року він, його партнер та Анатолій Іващук заснували ТОВ “Хімія Парк, де і досі значаться у ролі засновників.
Директорка та власниця ТОВ “Колор С.І.М.” Зоя Іващук та попередній власник ТОВ “Колор С.І.М.”, а нині співзасновник ТОВ “Хімія Парк” Йово Міканович
Зоя Іващук, згідно Держреєстру фізичних та юридичних осіб, директорка і водночас власниця фірми “Колор С.І.М.”.
На запитання журналіста, пані Іващук без вагань пояснює залученість її працівників до робіт із нанесення розмітки фірмою “Хімія парк”:
– Компанія «Хімія Парк», працюючи, залучає на субпідряд бригади компанії «Колор С.І.М.», бо треба терміново зробити розмітку, – пояснює директорка «Колор С.І.М.» Зоя Іващук залученість її працівників. – А умовами тендеру не заборонено залучення субпідрядної організації. Ми маємо змогу завжди спостерігати, як веде наша розмітка себе на дорозі і недоліки усувати вчасно.
В розмові Йово Міканович заперечує факт змови під час торгів, яку встановив Антимонопольний у 2016-му. За його словами, процес був замовним:
– Конкуренти в нечесний спосіб хотіли прибрати конкурента з ринку і вели замовний процес при Антимонопольному комітеті. Ми чесної конкуренції не боїмось, немає проблем, – каже власник “Хімія парк” Йово Міканович.
Керівник відділення Антимонопольного комітету на Рівненщині Віктор Боденчук розповідає, що розслідувати справу проти «Колор С.І.М.» його управління почало у 2015-му році. Підставою стало звернення фірми-конкурента, яка запідозрила клеванську у спотворенні торгів. Віктор Боденчук каже, що заявник не брав участі в тендері, який фігурував у розслідуванні, але застосував практику контролю діяльності інших, що не є рідкістю.
Керівник відділення Антимонопольного комітету у Рівненській області Віктор Боденчук
– Звичайно, на кожне звернення і заяву ми реагуємо і почали розслідування. З'ясувались всі абсолютно факти, викладені в листі – змови на торгах з боку «Колор С.І.М.» і одного з учасників з цього ж «Колор С.І.М.» – головного бухгалтера Герженівської. Витребували всю документацію, взяли в замовників документацію і з'ясували – точно, є порушення, спотворили торги, враховуючи те, що ми вважаємо, що ФОП «Герженівська» є просто підставною особою, ніякого тендеру чи конкурсу реально не відбувалось, ніхто не понижував ціни, – каже Віктор Боденчук на запитання журналіста. У випадку з роботою “Колор С.І.М.” на субпідряді у іншої фірми, за його словами, порушення немає.
На думку керівника громадської ініціативи “За чесний тендер”, у тому, що колишні засновники “Колор С.І.М.” просто змінили вивіску, порушення законодавства нема.
– Звинувачувати їх в цьому я сенсу не бачу, тому що завдання бізнесу – заробляти гроші, – каже Святослав Клічук. – Чи це законно – очевидно, що законно. Чи це нормально, коли, порушивши закон, змінивши вивіску, можна тим самим людям заробляти – ну це питання. Але це питання має врегульовуватись на законодавчому рівні.
Володимир Хомко, який рік тому казав, що “ледь вигнав з міста” фірму “Колор С.І.М.”, як виявилося, нікого не вигнав.
– Так, казав, – відповідає міський голова на запитання щодо “Колор С.І.М.”, – Але дві обставини... вона виграла, бо дала найменшу ціну – і нічого не можу вдіяти, мушу, бо Прозорро мене зобов'язує. Але інша обставина – ще гірша: та фірма, яка прийшла замість неї – ще гірша цієї. Тому вибирали кращу з гірших, нема інших. Шановні, мій досвід показує, що їх цікавлять заробітки і гроші, їх репутація не цікавить.
Вивіски на воротах Центральної 38 у Клевані, де розташовані “Колор С.І.М.” та “Хімія Парк”
Ми відтворюємо цей коментар міського голови представникам обох фірм.
– Мені незрозуміло, чому про нас говорить так пан Хомко. До речі, на пішохідному переході, який веде до Національної поліції Рівненщини, там, де порушився асфальт – зараз люди можуть бачити пластик нашого виробництва, який покладений 10 років тому, – каже Зоя Іващук.
– Ми можемо конкурувати з будь-якою фірмою в Європі чи в Україні, це не проблема. І ніхто у Львові чи в Києві не каже, що наші матеріали погані. Це в Рівному кажуть. Нехай кажуть. Ми отримали нещодавно сертифікат, який можна максимум отримати від сертифіката – це 4 мільйона наїздів на фарбу, і після цього розмітка все одно виконує свою функцію. І у Рівному таку наносять, – каже Йово Міканович.
Причини проблем із виконавцями робіт та якістю і тривалістю служби розмітки на дорогах міста Володимир Хомко пов’язує зі специфікою роботи публічних закупівель.
– Вкотре заявляю: якби фірма Прозорро передбачала якусь складову, яка б враховувала якість робіт – все б змінилось. Їм до лампочки це, вони зробили, отримали гроші і їх не цікавить, що я про них думаю і ви. Поки цього не змінять – в цій державі буде те, що є, – каже Володимир Хомко.
Утім, як пояснює керівник ініціативи “За чесний тендер” Святослав Клічук, мер такими заявами просто вводить в оману.
– Міський голова Рівного свідомо вводить людей в оману, перекладаючи відповідальність за якість робіт з себе та своїх підлеглих на центральну базу даних, якою є Прозорро, і основна мета якої - відкрити інформацію.
Саме чиновники пишуть вимоги до фірм та якості робіт, саме чиновники готують проект договору, де закладають гарантійне обслуговування або не закладають, саме чиновники приймають роботи контролюючи якість або не контролюючи, саме вони мають повне право не платити, якщо якісь товари не якісні, чи роботи зроблені невчасно або неякісно. Ці чиновники за цю роботу отримують чималу зарплату, і повинні відповідати за неї.
Закон також дозволяє, аби ціна була не єдиним критерієм при оцінці пропозицій, можна писати терміни виконання, гарантійне обслуговування, експлуатаційні витрати тощо. Тому усі козирі - на руках у чиновників, Хомка та його підлеглих у даному випадку. Єдине, що змінило Прозорро в цьому плані - що усі ці процеси робляться відкрито, а не в кабінетах. Тепер чиновникам важче брати відкати, купувати собі нові машини чи будувати будинки. От вони й бісяться, – каже Святослав Клічук.
Як вказано у договорі, цьогоріч розмітку фарбою на 55-ти вулицях міста мають нанести до 15 липня. Гарантія на неї, згідно ДСТУ та умов тендеру – 6 місяців. Очікувати, що, наносячи таку розмітку раз на рік, вона служитиме довше – немає сенсу. Пластикову розмітку, яка має служити три роки, чиновники замовили лише для пішохідних переходів на трьох вулицях.
– Чітко визначені три вулиці, на яких будуть нанесені пластикові пішохідні переходи: Дубенська, Соборна і Київська. Коштів у нас вистачило тільки на переходи, подивимось, як вони тримаються. Надалі, я думаю, будуть проводитись роботи і по нанесенню осьової розмітки, – розповідає начальник відділу благоустрою УЖКГ Рівного Олег Юрченко.
Матеріал підготовлено у рамках проекту «Сприяння прозорості влади у Західній Україні» що реалізовується громадською організацією «Рівненський центр «Соціальне партнерство» за фінансової підтримки NED.
Іван Марчук