Досліження свідчать, що в підручниках молодшої школи в усьому світі жінок зображають у стереотипних ролях або ігнорують, і це підсилює гендерний дисбаланс у школах. Зрушення відбуваються, але "дуже повільно", кажуть експерти. Про це повідомляє BBC
Із читанки для початкових класів у Гаїті учні дізнаються, що матусі "піклуються про дітлахів і готують їсти", а татусі працюють "в офісі".
Є ще пакистанський ілюстрований підручник, у якому всі політики, авторитетні та впливові, - чоловічої статі.
У Туреччині хлопчик на малюнку мріє стати лікарем, а дівчинка уявляє себе майбутньою нареченою у весільній сукні.
Список можна продовжувати нескінченно - географічних кордонів тут не існує.
"Мама піклується про дітей і готує, а тато працює у полі чи в офісі".
Підручники для початкових класів рясніють випадками дискримінації за статевою ознакою. Як повідомляють експерти, усі її вияви напрочуд схожі на всіх континентах.
Це проблема, "прихована на видноті".
"Існують стереотипи про чоловіче й жіноче, замасковані в усталених, так би мовити, ролях, які приписують кожній статі", - каже соціолог Реї Лессер Блумберг.
Професорка Блумберг із Університету Вірджинії вже понад десять років вивчає підручники з усього світу. За її словами, жінок систематично відсувають на задній план і зображають у службових ролях.
"Дискримінація за статевою ознакою - це проблема шкільної освіти, що ховається в тіні. Вона не потрапить у заголовки газет, поки мільйони дітей залишаються неписьменними й не ходять до школи", - пояснює професорка.
Із 2000-го року кількість учнів у школах світу кардинально зросла, однак, за оцінками ЮНЕСКО, понад 60 мільйонів дітей ніколи не зайдуть до класної кімнати. І 54% з них - дівчатка.
"У цих підручниках утверджується гендерний дисбаланс, - розповідає професорка Блумберг. - Не можна дітей майбутнього навчати за підручниками з минулого".
Невидимі чи стереотипні
Торік ЮНЕСКО, освітня агенція ООН, опублікувала серйозне попередження.
У документі ЮНЕСКО йдеться про те, що засилля сексизму в підручниках зрештою негативно впливає на освіту дівчат і обмежує їх у кар'єрному зростанні та очікуваннях від життя. Ці підручники - "прихована перепона" для досягнення гендерної рівності.
І неважливо, які одиниці вимірювання застосувати - кількість рядків тексту, пропорцію згаданих персонажів, згадки в назвах, цитування у предметних покажчиках чи інші критерії.
"Опитування показують, що жінки недостатньо представлені в переважній більшості підручників і навчальних програм", - повідомив Ерон Бенавот з Університету Олбані, колишній директор програми глобального моніторингу освіти ЮНЕСКО і укладач доповіді про глобальну освіту за 2016 рік.
За словами експертів, проблема складається з трьох частин.
Найбільш очевидний аспект - це використання дискримінаційної мови. Слова чоловічого роду часто позначають усе людство.
По-друге, є проблема невидимості. Жінки часто відсутні в текстах, а їхні ролі в історії та повсякденні перебирають на себе персонажі-чоловіки.
"Особливо мені запам'ятався один підручник про науковців. Єдиною жінкою в ньому була Марія Кюрі", - згадує професор Блумберг. "Та чи можна було зрозуміти, що вона відкрила радій? Ні. Вона несміливо визирала з-за плеча свого елегантного і статечного чоловіка, поки він із кимось розмовляв".
По-третє, діють традиційні стереотипи щодо видів праці, яку можуть виконувати чоловіки та жінки - як у домашньому господарстві, так і за його межами; а також клішовані соціальні очікування й характерні особливості, які приписують кожній статі.
Разючий приклад міститься в італійському підручнику. В одному з розділів є словничок різних професій: 10 різних варіантів для чоловіків, від пожежника до стоматолога, і жодного - для жінок.
А тим часом жінок часто зображають як таких, що пораються по господарству: куховарять, перуть і доглядають дітей та літніх родичів.
"Непокоїть, що жінок змальовують пасивними та покірними, тобто в повній відповідності до стереотипних гендерних ролей", - каже фахівець у галузі педагогіки Кетрін Джерей, лекторка Університету Східної Англії, яку також залучали до підготовки доповіді за програмою глобального моніторингу освіти.
"Якби навідалися прибульці..."
Але проблема аж ніяк не нова. Уважний перегляд підручників почався ще з 1980-х, відколи феміністки наполягли на проведенні реформ у розвинених країнах.
2011 року в США було опубліковано результати дослідження, яке часто називають наймасштабнішим у цій галузі, адже його автори розглянули понад 5 600 дитячих книжок, виданих протягом ХХ століття.
За приблизними оцінками, у заголовках чоловіки фігурували майже вдвічі частіше за жінок і в 1,6 раза частіше ставали головними героями.
Відколи проблему вперше ідентифікували, відбувся певний поступ у скороченні сексизму - але процес рухається "дуже повільно", стверджують експерти.
Деякі підручники, що стали об'єктом підвищеної уваги, було надруковано багато років тому. А втім, ними досі користуються - особливо в країнах з низьким рівнем доходів населення і в школах, бюджет яких не дозволяє їх замінити.
"Рік у рік стає дедалі гірше, бо світ не стоїть на місці: жінки опановують нові професії, а ролі в хатньому господарюванні змінюються, - каже професор Блумберг. - Але підручники покращуються не так швидко, тож розрив збільшується". "Якби до нас навідалися прибульці й погортали наші шкільні підручники, вони б так і не зрозуміли, що насправді роблять жінки - як на роботі, так і за її межами".
Універсальне питання
Дослідження також показують, що ця проблема глобальна. Сексизм поширений у шкільних підручниках усіх країн, незалежно від рівня доходів населення, і різниться хіба що за частотою та інтенсивністю.
Дані неоднорідні, проте вибірка досліджень, опублікованих за останні десять років, надає докази. Наприклад, в індійському підручнику з історії для третього класу не видно жодної жінки, яка працює.
Читанка з англійської мови, за якою навчають дітей у Кенії, зображає активних чоловіків, які мають "цікаві ідеї", тоді як жінки та дівчата готують страви і заплітають коси лялькам.
У книжках, затверджених міністерством освіти Ірану, чоловічі персонажі складали до 80%. В Індії - лише 6% ілюстрацій, на яких жінок зображено окремо, а в Грузії - 7%.
У підручниках із математики, за якими навчаються діти в Камеруні, Кот-д'Івуарі, Того та Тунісі, співвідношення жіночих та чоловічих персонажів складає менш ніж 30%, за даними порівняльного дослідження, проведеного 2007 року.
Огляд підручників із природознавства у Великій Британії та Китаї також виявив, що переважна більшість персонажів у них (87%) - чоловічої статі.
Дослідження, проведене 2009 року в Австралії, виявило, що 57% персонажів у підручниках - чоловіки. І це всупереч тому, що жінок у цій країні більше, ніж чоловіків.
"Здавалося б, у країнах із високим рівнем добробуту підручники мають бути прогресивніші. Але в Австралії вдвічі більше чоловіків зображено на керівних посадах і учетверо більше - в політиці та уряді", - повідомила професорка Джерей.
"Є ще кричущий випадок у китайському підручнику, де зображено лише одну героїню комуністичної революції 1949 року", - каже професорка Блумберг.
"І на малюнку її зобразили не в процесі боротьби за ухвалення законів чи на передовій із Мао. Намалювали, як вона простягає парасольку чоловіку-вартовому, який стоїть під дощем".
Заняття "для мами і тата" у пакистанській читанці: поки вона готує, він відпочиває і читає
Впливовий засіб навчання
Підручники формують у свідомості школярів розуміння того, що є прийнятним у суспільстві. Саме в цьому частково полягає проблема, наголошують експерти.
Хрестоматії - це санкціоноване знаряддя освіти, за допомогою якого складають навчальні плани в країні. І це знаряддя потужне.
За приблизними оцінками дослідників, за період від початкових до старших класів один учень прочитує понад 32 тисячі сторінок підручників. За ними виконують близько 75% роботи в класі та 90% домашньої роботи, а вчителі здебільшого за ними готуються до уроків.
Попри те, що доступ до інтернету та інших цифрових ресурсів розширює ряд навчальних засобів, "підручники залишаються на чільному місці, особливо в бідних країнах", - розповідає Ерон Бенавот.
"Коли в підручниках поняття про хлопчиків і дівчаток звужується до певного набору ознак, школярі засвоюють саме таку картину", - запевняє професорка Джерей.
В академічних дослідженнях вже зафіксовано той вплив, який ці книжки можуть справляти на формування поглядів на світ у дітей.
Наприклад, робота з першокласниками в Ізраїлі показала, що діти, які бачили зображення чоловіків і жінок як рівних, переважно думали, що дівчатам і хлопцям однаково підходить більшість професій. Тоді як діти, які навчалися за дискримінаційними підручниками, були схильні погоджуватися зі стереотипами.
Також було висунуто гіпотезу про зв'язок між браком жінок-вчених у підручниках і меншою кількістю дівчат, що вступають на науково-технічні спеціальності (науки, технології, інженерна справа і математика) у багатьох країнах світу.
Ознаки прогресу
Втім, за останні десять років відбулися певні зрушення.
У доповіді ЮНЕСКО про глобальну освіту йдеться про те, що в підручниках різних країн світу зросла кількість контенту, який стосується гендерної рівності. Тепер у шкільних книжках частіше згадують про права жінок і гендерну дискримінацію, особливо в підручниках, надрукованих у Європі, Північній Америці та країнах Африки на південь від Сахари.
Деякі країни - в авангарді процесу змін. І перше місце серед них посідає Швеція, що не дивно, зважаючи на загальне ставлення до гендерних питань у цій країні.
У деяких шведських підручниках є гендерно-нейтральні персонажі та займенники, а повсякденне життя в них змальовують у тонах рівноправ'я.
"Якщо в шведському підручнику ви побачите людину в фартуху, яка щось помішує в каструльці, є велика підозра, що то буде чоловік", - розповідає професорка Блумберг.
Гендерно нейтральні книжки покращують результати навчання, свідчать деякі дослідження
Дослідження, проведене в Гонконгу, задокументувало однакову кількість чоловічих і жіночих персонажів у підручниках з англійської мови.
Певного прогресу також досягнули в Йорданії, Палестинській автономії, В'єтнамі, Індії, Пакистані, Коста-Риці, Аргентині та Китаї.
Але всеохопний перегляд підручників на рівні держави - тривалий і недешевий процес, який часто призупиняють через скорочення бюджетів і бюрократичну тяганину.
"Деякі зміни - лише на поверхні, а зобов'язання, взяті на себе урядом, не виконуються, якщо відбулася зміна режиму", - повідомив пан Бенавот.
Тому експерти радять вдаватися в класі до альтернативних методів, які дають змогу врівноважити підручники сумнівної якості.
В Індії та Малаві вчителі використовують ці книжки, щоби в процесі групової дискусії навчити учнів визначати дискримінацію за статевою ознакою і ставити стереотипи під сумнів.
"Привернувши до проблеми увагу, можна створити противагу до неї. Та й учням майже напевно сподобається "робота детективів", - пояснила професорка Блумберг.
"Але, якщо ми хочемо підняти рівень освіти, спершу потрібно провести тренінги для вчителів, а зрештою - і переписати наново ці підручники", - додає вона.