Центр «Сівітас» у партнерстві із Центром «Ейдос» вже тривалий час заохочують місцевих організаторів тендерів до проведення допорогових закупівель. У своїх попередніх публікаціях (детальніше див. за посиланнями: 1, 2) ми вказували на те, що більшість замовників Рівненщини вкрай рідко вдаються до цієї практики.
Справа в тому, що згідно із Законом «Про публічні закупівлі» замовники зобов’язані організовувати тендери через ProZorro лише тоді, коли очікувана вартість товарів та послуг сягає 200 тисяч гривень, а робіт – півтора мільйони.
Якщо ж вони проводять закупівлі на менші суми – можуть лише завантажувати до електронної системи звіт про укладений договір.
У своїй попередній статті на цю тему ми зазначали, що понад 17% від усіх коштів, які витрачаються на публічні закупівлі замовниками Рівненської області, йде саме через звітування про укладений договір.
Це означає, що вони залишаються поза «ефектом ProZorro» – замовники не досягають жодної економії коштів за рахунок торгів на пониження цінових пропозицій. Адже аукціони у цьому випадку не відбуваються. Також звітування про укладений договір є менш прозорою системою закупівель із вищими корупційними ризиками.
Використання ж допорогових закупівель не заборонено Законом. Замовники можуть із власної ініціативи проводити аукціони у системі ProZorro при закупівлі товарів, робіт та послуг і на нижчі суми. Це призводить до економії публічних коштів завдяки конкурентним торгам.
Цього разу ми вирішили здійснити моніторинг того, які заклади освіти у Рівненській області вдаються до цієї позитивної практики. Тому у статті піде мова про тих замовників, які мають бажання економити використовуючи допорогові закупівлі.
Які заклади проводять допорогові закупівлі?
Впродовж 2018–2019 років допорогові закупівлі, які завершились укладанням договорів, проводили 7 освітніх закладів Рівненської області. Серед них:
- Державний професійно-технічний навчальний заклад «Соснівський професійний ліцей»;
- Комунальний заклад «Вербська санаторна загальноосвітня школа-інтернат І-ІІІ ступенів» Рівненської обласної ради;
- Комунальний заклад «Клеванська спеціальна загальноосвітня школа інтернат І-ІІ ступенів» Рівненської обласної ради;
- Комунальний заклад «Костопільський обласний ліцей-інтернат ІІ-ІІІ ступенів фізичної культури і спорту» Рівненської обласної ради;
- Комунальний заклад «Острозький обласний ліцей-інтернат з посиленою військово-фізичною підготовкою» Рівненської обласної ради;
- Комунальний заклад «Острозька спеціальна загальноосвітня школа-інтернат І-ІІІ ступенів» Рівненської обласної ради;
- Рівненський обласний педагогічний інститут післядипломної освіти.
Хто укладав договори на найбільші суми?
Хто укладав договори на найбільші суми?
За сумою укладених договорів лідером у допорогових закупівлях серед освітніх закладів Рівненської області є КЗ «Острозька спеціальна загальноосвітня школа-інтернат І–ІІІ ступенів» Рівненської обласної ради. Впродовж 2018–2019 років цей заклад уклав через механізм допорогових закупівель договори на суму 1 030 710 гривень. Це дозволило йому зекономити 166 709 грн., або 14% від загальної очікуваної вартості.
Три комунальні заклади уклали договори на приблизно однакові суми:
– Рівненський обласний інститут післядипломної освіти – 250 176 грн. (економія склала 23 624 грн., або 9%);
– КЗ «Острозький обласний ліцей-інтернат з посиленою військово-фізичною підготовкою» – 335 624 грн. (економія склала 39 546 грн., або 11%);
– КЗ «Костопільський обласний ліцей-інтернат ІІ–ІІІ ступенів фізичної культури і спорту» – 224 600 грн. (економія склала 88 500 грн., або 28%).
Ще три заклади освіти області проводили допороги на незначні суми (детальніше див. додаток 1).
Продемонструємо порівняльний аналіз закладів освіти, які успішно провели допорогові закупівлі на 5 і більше лотів із загальною очікуваною вартістю понад 200 тисяч гривень.
Допорогова закупівля VS звіт про укладений договір
Також ми вирішили порівняти суми, які заклади освіти Рівненської області витрачають через допорогові закупівлі та звіти про укладенні договори. За період 2018–2019 рр. вони успішно завершили допорогові закупівлі із загальною очікуваною вартістю 2 266 939 гривень. Економія при цьому склала 336 423 грн., або 15%.
За цей же період освітні заклади Рівненщини уклали 1 269 договорів через неконкурентну процедуру звітування загальною очікуваною вартістю в 72 895 070 грн. (детальніше див. додаток 2).
ВИСНОВКИ
- Використання допорогових закупівель освітніми закладами Рівненської області є досить рідкісним явищем. Загалом протягом 2018–2019 років, лише 7 закладів хоча б раз проводили закупівлі допорогового типу.
- Можна виокремити лише 5 освітніх закладів, які регулярно використовують допорогові закупівлі. Інші ж тільки починають освоювати цю практику.
- Завдяки використанню допорогових закупівель впродовж 2018–2019 рр. заклади освіти Рівненської області змогли досягти економії 336 423 грн. (15% від загальної очікуваної вартості).
- Співвідношення використання допорогових закупівель та звітів про укладенні договори складає 3% проти 97% відповідно.
Така динаміка засвідчує, що освітні заклади області мають величезний резерв для оптимізації: зекономлені на допорогових закупівлях кошти могли б компенсувати багатьом закладам освіти брак бюджетного фінансування, або просто дозволити придбати більше необхідних товарів, робіт та послуг.
Експерти з питань публічних закупівель ГО «Центр суспільних дій «СІВІТАС» Петро Долганов, Олександр Конончук
Довідково: Матеріал підготовлений в рамках Антикорупційної ініціативи ЄС в Україні (EU Anti-Corruption Initiative) – найбільшої програми підтримки України з боку ЄС в сфері боротьби з корупцією. Програма фінансується ЄС та спів-фінансується і впроваджується Данською агенцією з міжнародного розвитку (DANIDA).