Не вдаючись до розповіді про стан доріг в Україні (вони в нас найкращі), одразу розглянемо питання по суті справи.
На сьогоднішній день місцевими судами України активно задовольняються позови громадян до державних та комунальних підприємств – утримувачів автомобільних доріг про відшкодування матеріальної та моральної шкоди, завданої пошкодженням автомобіля у наслідок наїзду на незакріплений каналізаційний люк, вирізані ями, вибоїни і т.д.
Разом з тим, після того як протягом року-двух позов розглядається судом першої та апеляційної інстанції, існує різна судова практика касаційних судів, які в багатьох випадках скасовують попередні рішення про стягнення коштів з автодорів та направляють справу на новий розгляд в суд першої інстанції.
Для того щоб не стати на роки заручником судових процесів, потрібно виконати першочергові термінові дії одразу після ДТП, пише "Протокол".
ПАМЯТАЙТЕ: наїзд на незакріплений люк, вибоїну, що спричинило ушкодження вашому авто — це також ДТП, через що алгоритм дій, за деякими винятками, майже аналогічний класичним діям при ДТП за участі автомобілів:
1. Зупиніться, забезпечте безпеку руху, шляхом виставлення знаків аварійної зупинки, та викликайте патрульну поліцію.
НАЙВАЖЛИВІШЕ в справах про завдання шкоди автомобілю внаслідок пошкоджень на дорозі – зібрання доказів того, що пошкодження спричинені саме пошкодженнями,які наявні на дорожньому полотні.
2. До приїзду поліцейських зафіксуйте дорожню обстановку, пошкодження полотна та ушкодження автомобіля на фото та відео засоби.
3. Зупиніть свідків ДТП, запишіть їх данні та номера телефонів.
4. По приїзду патрульних, вимагайте складення на місці ДТП Акта обстеження ділянки вулично-шляхової мережі в якому зафіксуйте всі пошкодження дорожнього полотна, що спричинило ДТП, а також обстановку на місці ДТП (відсутність освітлення, попереджаючих знаків тощо) та завдані ушкодження вашому автомобілю.
ВАЖЛИВО: наполягайте на максимально детальному опису пошкодження дорожнього полотна (ширина, глибина, висота, діаметр), оскільки, згідно вимог ДСТУ, саме від розмірів вибоїни залежить недопустимість її знаходження на дорозі (ДСТУ передбачає ще й пошкодження в межах норми).
5. По приїзду патрульних поліцейських, зазначте, що ви бажаєте написати заяву про вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого частиною 4 статті 140 КУпАП.
ВАЖЛИВО: частиною 4 статті 140 КУпАП передбачено адміністративну відповідальність відповідальних службових осіб за порушення правил, норм і стандартів при утриманні автомобільних доріг і вулиць, невжиття заходів щодо своєчасної заборони або обмеження руху чи позначення на автомобільних дорогах і вулицях місць провадження робіт, що спричинили створення аварійної обстановки або пошкодження транспортних засобів, вантажів, автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, дорожніх споруд чи іншого майна.
До заяви обов’язково долучіть копію складених Актів поліцейських.
В подальшому, за умови належного виконання своїх посадових обов’язків, працівниками патрульної поліції буде здійснено запит щодо того, хто є відповідальною службовою особою, та складено протокол за ч. 4 статті 140 КУпАП, після чого направлено для розгляду до суду.
6. Невідкладно на місці ДТП здійсніть повідомлення про страховий випадок на гарячу лінію вашої страхової.
Залежно від того, який ви маєте страховий поліс, страхова компанія повинна розглянути питання щодо виплати вам страхового відшкодування.
ПАМЯТАЙТЕ: ви маєте право звернення до суду з позовом про відшкодування збитків з винної сторони, навіть за умови того, що ви не звертались до страхової компанії, проте, в багатьох випадках, отримати страхове відшкодування від страхової значно реальніше ніж стягнути кошти через суд з винних осіб. Дане правило застосовується і при класичних ДТП за участі декількох водіїв.
7. Проведення оцінки вартості відновлювального ремонту автомобіля.
Найкраще — це провести автотоварознавче дослідження експертом. У цьому випадку, у суду не буде виникати сумнівів щодо завищення розміру завданої шкоди.
8. Звернення до суду з позовом про відшкодування матеріальної та моральної шкоди.
Пам’ятайте, що судова практика в спорах про стягнення матеріальної шкоди з автодоріг – різниться, проте переважна більшість судів першої інстанції задовольняють такі позови. Разом з тим, існує практика судів із відмови у задоволенні позову з підстав недостатньої доведеності доказами того, що пошкодження авто було спричинено саме в наслідок пошкодженням дорожнього полотна, через що водій повинен максимально зафіксувати обставини ДТП після його вчинення на місці пригоди.
Хочемо відмітити, що справи про відшкодування матеріальної та моральної шкоди, завданої в наслідок пошкоджень дорожнього полотна, на порядок складніші від справ при класичному ДТП декількох авто. Це зумовлено тим, в першу чергу, що вину посадових осіб, які відповідальні за утримання ділянки дороги, важче встановити, ніж вину іншого учасника ДТП – водія при класичних ДТП.