Жорстка конкуренція: як рівненські дорожники розігрують тендери

Жорстка конкуренція: як рівненські дорожники розігрують тендери
0
Жорстка конкуренція: як рівненські дорожники розігрують тендери

239 мільйонів гривень у 2018-му, 150 – у 2017-му – подібні суми щороку витрачають на експлуатаційне утримання доріг місцевого значення у Рівненській області. Роботи включають в себе поточний дрібний ремонт автодоріг, обрізку чи вирізання кущів, роботи з прибирання сміття на узбіччях, очищення проїзної частини, збирання сміття з проїжджої частини та очищення автошляхів від снігу.

Щорічно кошти на ці роботи віддають на тендерах – на конкурсних умовах. Перемагає пропозиція з найменшою ціною. Конкуренти торгуються на аукціоні. І це дає економію. Принаймні мало б давати. Але не у нашому випадку. Оскільки зазвичай на ці тендери учасників лише двоє – Дочірнє підприємство "Рівненський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" та Комунальне рівненське Шляхово-експлуатаційне управління автомобільних доріг.

– Ми бачимо, що з року в рік ШЕУ і Облавтодор разом ходять, не торгуються. Обласні дороги виграє Облавтодор, міські дороги – ШЕУ. І це змова, на мою думку. Найбільша схема, яка укорінялась по всій Україні протягом 20 років, це вселити думку, що чужинець тендер не виграє і більшість підприємців впевнені, що на тендери ходити не варто, – каже Святослав Клічук – керівник громадської ініціативи “За чесний тендер”, яка досліджує закупівлі.

За даними Prozorro два з двох тендерів на експлуатаційне утримання доріг місцевого значення області у 2017-му отримав Облавтодор, у 2018-му – шість з шести. Другим учасником, який стабільно програвав було ШЕУ.  

Аналогічним чином, тільки навпаки діють ті ж самі учасники у тендерах на експлуатацію доріг міста Рівного, які проводить Управління житлово-комунального господарства. ШЕУ завжди виграє, Облавтодор – безуспішно бере участь та програє.

Падіння ціни, яку пропонують учасники складає 1-3% від тендерної пропозиції замовника. Економія – відповідна.

Цьогоріч у одному з тендерів взяла участь приватна фірма – Товариство з обмеженою відповідальністю “Будтех-Пром”. Підприємство входить до групи компаній об’єднаної брендом “Інтер-Бетон”, власником якого є місцевий бізнесмен Юрій Чаборай. Фірма позмагалася за експлуатаційне утримання та поточний дрібний ремонт автомобільних доріг державного значення в Рівненській області на суму 235 мільйонів.

Утім до участі фірму не допустили – розповідає комерційний директор підприємства Олександр Аліксійчук:

 

– Одна з аргументацій була – ви недопущені, оскільки в переліку техніки, яку ви надали, навпроти одного з бульдозерів, як було озвучено, “не прописано чи він справний”. Банальна відмова. Тобто нема посилання на те, що у нас якась погана матеріально-технічна база. Тобто банально юристи сіли, пошукали за що вони можуть зачепитися, за те і зачепилися, – розповідає Олександр Алексійчук.

На думку директора фірми документи інших учасників не досліджували на стільки прискіпливо, як “Будтех-Пром”, а тому вони поскаржились до Антимонопольного комітету на дії замовника – Служби автомобільних доріг області. Службу зобов’язали відмінити тендер та призначити новий.

Заступник начальника Служби автодоріг Микола Яворський пояснює мотивацію відмови:

– Будемо говорити нормою закону – одне із основних вимог в проведені тендеру крім ціни це наявність механізмів, працівників і досвіду виконання аналогічних договорів. Якщо підійти по цих всіх критеріях – вони не проходили. По-перше, вони не мають стільки техніки, щоб по всій області 2 тисячі кілометрів доріг охопити. Не мають вони досвіду тих робіт, особливо зимове утримання.

На це директор “Будтех-пром” Олександр Аліксійчук показує техніку, яка стоїть на подвір’ї підприємства:

 

– Ви бачите техніку, яка була придбана цієї зими, – каже Олександр Аліксійчук. – Це абсолютно нова техніка, вона може обладнуватися. Спереду навішується обладнання для прибирання снігу –це лопата, яка горне сніг. Ззаду навішується обладнання для розкидання піщано-гравійної суміші, тобто одним проходом автомобіля ми робимо дві речі – прибираємо сніг, ззаду йде щітка, яка трішки підмітає на сторону і вертушка розсипає піщано-гравійну суміш, що унеможливлює скользіння автомобіля по дорозі. 

Таких є близько 15 автомобілів, які можуть переобладнуватися. там ще стоїть два автомобілі і десяток зараз на об’єктах. Техніка, яка дозволяє зробити навантаження тієї ж піщано-гравійної суміші на автомобілі, розкидає. Грейдер, який дозволяє і прибирати сніг, і облагороджувати узбіччя. Каток для укладання асфальту, – розповідає Олександр Аліксійчук.

Не зважаючи на чітку зрозумілу позицію Служби автодоріг, “Будтех-Пром” вирішили взяти участь у ще одному їхньому тендері – на експлуатаційне утримання трьох тисяч кілометрів доріг місцевого значення за 50 мільйонів гривень. Під час торгів умовах реальної конкуренції ціна пропозицій учасників зменшується на 18 мільйонів.

Головний інженер Облавтодору Олександр Павлович пояснює сміливі кроки компанії:

– Для того, щоб нам працювати далі по області нам потрібно було виграти цей тендер. Через те, ми зробили такі сміливі кроки. За рахунок чого у нас могла бути економія – коли ми закладали в нашу початкову ціну, стартову, ми мали запас. Там є такі статті, як інфляція і ризик. Тобто статті, які при нормальній організації праці і нормальному виконанні робіт які можна було опустити в подальшому.

Чому ж Облавтодор не скидає ціну в усіх тих тендерах, де бере участь разом з ШЕУ?

– На мою думку, очевидна змова між ШЕУ і Облавтодором, які постійно один одному підіграють і немає зниження цін. Це – заборонено законом і називається – попередньо узгоджені дії. Якщо це антимонопольний комітет доводить – заборона 3 роки брати участь в тендерах обом фірмам, плюс величезний штраф. Мені здається, очевидна ситуація і вона залишається без покарання, - каже керівник Громадської ініціативи «За чесний тендер» Святослав Клічук.

На запитання журналіста, про те чи є змовою такі дії Облавтодору та ШЕУ головний інженер Облавтодору Олександр Павлович розводить руками:

– Без коментарів, – каже Олександр Павлович.

– Ви не можете відповісти ствердно чи заперечити? – журналіст.

– Я не можу відповісти ствердно чи заперечити, – Олександр Павлович.

Те ж саме питання ми ставимо начальнику ШЕУ Віктору Климуку.

– Ми і надалі будемо брати участь з облавтодором. Я вам поясню – моя задача, як менеджера – забезпечити роботою своїх працівників. Навіть не прибутком. У нас прибуток мало цікавить. Нам головне, щоб були покриті всі наші витрати, щоб люди мали заробітну плату. І якщо у нас буде щось пробуксовувати ми завжди одне одного дуже розуміли. Якщо треба друг друга десь підстрахувати ми підстраховуємо, – каже Віктор Климук.

Попри те, що у тендері на 50 мільйонів з пропозицією у 31 мільйон 250 тисяч перемогла фірма “Будтех-Пром” замовник так і не заключив з нею договір. Тендер відмінили мотивуючи це рішення скороченням видатків. Отож цьогоріч приватний виконавець так і не спробував свої сили у експлуатаційному утриманні доріг на Рівненщині. А Облавтодор та ШЕУ продовжують імітувати конкуренцію аби освоювати бюджетні кошти.

 

Матеріал підготовлено в рамках проекту «Сприяння прозорості влади у Західній Україні», що реалізовується ГО «Рівненський центр «Соціальне партнерство», за фінансової підтримки фонду NED. Лілія Майорова UA:RIVNE

 

0
Наука і технології
Найцікавіші матеріали
У Рівному чоловік на смерть збив жінку і втік. Його розшукали
0
Читати далі
На Рівненщині перекрили черговий канал незаконного перетину кордону особами призовного віку
0
Читати далі
У Рівному за приватні кошти відкриють нову школу з укриттям для безпечного навчання дітей
0
Читати далі
На Рівненщині внаслідок пожежі загинули 3 дітей
0
Читати далі
У Вараському районі керманич наїхав на пішохода та втік
0
Читати далі
Зеленський представив «план стійкості» у Верховній Раді
0
Читати далі
У Рівному судять зрадницю, котра перейшла на бік ворога
0
Читати далі
Реверсна дотація допоможе державі захистити громади прифронтових та деокупованих територій
0
Читати далі
Жителя Сарненського району судитимуть за організацію схеми для ухилянтів
0
Читати далі