У Дубні завершилося голосування за туристичний бренд. Перемогу здобув варіант місцевого дизайнера Богдана Тимчака. Саме його ескіз набрав найбільшу кількість голосів таємного голосування дубенчан. Про це пише Ольга Кузнецова.
Усього в конкурсі взяли участь сім учасників. До конкурсної комісії увійшли працівники управлінь та відділів Дубенської міської ради, Дубенського державного історико-культурного заповідника, художники та краєзнавці.
Журі розглянуло роботи, які були подані, та за кількістю балів, згідно Положення конкурсу, обрали трьох претендентів на перемогу. Упродовж 24, 25 та 26 вересня мешканці та гості міста, шляхом онлайн-голосування, обрали найкращий проект туристичного бренду міста Дубно. Робота переможцем конкурсу принесла її автору 10000 гривень.
- Брендинг необхідний всім містам, особливо тим, які мають значний туристичний потенціал. Маловідомі й недостатньо привабливі для туристів території, що хочуть стати туристичними центрами, повинні проводити активну політику щодо формування та просування своїх брендів. Розвиток туризму, як галузі економіки, є стимулом для інших секторів господарства міста: транспорту, зв'язку, торгівлі, сприяє збільшенню кількості робочих місць, бази оподаткування і надходжень до бюджету, - пише Микола Мандзюк. - Вдалий брендинг допомагає яскравіше продемонструвати переваги саме конкретної території, дозволяє вдало конкурувати за культурні, туристичні потоки й сприяє формуванню позитивного іміджу міста.
Брендинг має базуватися на комплексному підході, у якому важливу роль відводять залученню потенціальних туристів, інформуванню про можливості для відпочинку й рекреації. Для цього необхідний планомірний брендинг території, створення якісних рекламних та іміджевих матеріалів. Отже, для того щоб місто Дубно могло зарахувати туристичний бренд собі в актив, потрібна сумлінна та цілеспрямована робота і стратегічний підхід. Щоб здійснити належну розробку й впровадження інструментів стратегії формування позитивної інвестиційної та туристичної привабливості, керівництву міста і певним відповідальним особам потрібно ефективно виконати декілька етапів.
Наведу основні етапи стратегії брендингу міста для підвищення привабливості Дубна в туристичній галузі.
Перший етап - Діагностика ситуації та формування цілей брендингу
Оскільки бренд міста Дубна має бути активним ресурсом та сприяти розвитку туризму регіону, то варто зважити на ряд факторів, які впливають на його сприйняття. Для початку, варто переглянути Стратегію міста Дубна із залученням громадськості на предмет факторів, які впливають на формування бренда та створення іміджу туристичної галузі регіону. Для цього потрібно дослідити існуючу ситуацію в місті з огляду на ті чи інші фактори, найвпливовішими з яких є:
- враження від міста. Даний елемент формується від наявності в місті пам'яток архітектури, оригінальних красивих будівель, парків, пам'ятників. На емоційне враження, яке місто може справити на приїжджих і його жителів, впливає естетичний вигляд міста. Якщо місто має історичні цінності та пам'ятники, то воно може сформувати імідж старовинного міста, у якому цінують традиції та історію. У цьому плані місто Дубно має потужні ресурси та, на жаль, не використані резерви – тут велика кількість пам’яток та багатих на історію місць поєднується із «неестетичним» виглядом центральної частини міста, з точки зору потенційного туриста, та відсутністю відповідної інфраструктури;
- історичне минуле. Наявність багатої історії міста - важливий елемент привертання уваги туристів. Спочатку імідж території створює його історія. На формування позитивного іміджу міста суттєво впливає ідентифікація мешканців міста із певною ідеєю іміджу. Наприклад, створюючи легенду як основу для формування іміджу, її пов'язують із визначеною історичною подією або подією в місті, що формує в жителів своєрідний дух єднання, почуття патріотизму. З огляду на цей фактор, місто Дубно наділене багатою історичною спадщиною та яскраво представлене у культурному плані (місто було центром подій повісті М. В. Гоголя «Тарас Бульба»);
- загальна безпека міста. Спокійне місто з низьким рівнем злочинності більш привабливе для туристичного бізнесу. Ситуація в місті Дубні щодо даного фактору є неоднозначна;
- сприятливі умови для відпочинку і туризму. Високорозвинена туристична галузь дозволяє відвідувачам міста сформувати певну позитивну думку, створити власний образ міста. На жаль, туристична галузь в Дубні лише починає свій розвиток і не має значного впливу на розвиток міста;
- рівень і якість керівних структур міста; їх зацікавленість у розвитку туристичного бізнесу в регіоні; політика, яку проводить місцева адміністрація для розвитку туристичної індустрії в регіоні. На жаль, у цьому плані в місті Дубні є більше питань ніж відповідей.
Оцінивши вплив та результати кожного із вище перелічених факторів, формують цілі брендингу, які можуть бути різними, але обов'язково повинні бути вимірювані, взаємопов'язані, орієнтованими у часі.
Другий етап – Формування сутності бренда
Для формування бренда (іміджу) міста використовують унікальні можливості задоволення тих чи інших запитів його споживачів, специфічні товари, вироблені виключно на даній території, особливості території, незвичайні історичні цінності, пам'ятники, факти, події, іноді навіть вигадані (легенди), спеціально створені яскраві культурні події тощо. У результаті бренд стає вищим проявом емоційних споживчих переваг, асоціацій. Якщо мова йде про Дубно, то тут варто згадати і славний рід князів Острозьких в історії сучасної України, і про духовне надбання регіону, і про згадку міста в широко відомій повісті «Тарас Бульба» тощо.
Третій етап – Стратегічний план і просування бренда
Складання стратегічного плану брендингу міста - це важливий етап у визначенні місцевою владою цілей і основних напрямків сталого соціально-економічного розвитку в динамічному конкурентному середовищі. В плані ефективного розвитку бренду, варто щоб обґрунтовані управлінські рішення у галузі територіального брендингу гармонійно поєднувалися із Стратегічним планом розвитку міста Дубна.
Четвертий етап – Реалізація стратегічного плану
Даний етап передбачає розробку низки тактичних й оперативних планів, програм, які допоможуть втілити стратегічні завдання в життя. На даному етапі ключовим є наміри та рішення місцевої влади (Дубенської міської ради) реалізувати поставлені завдання.
П’ятий етап – Оцінка ефективності сформованого бренда
Оцінка ефективності брендинга міста має базуватися безпосередньо на його цілях. Реалізація цілей брендингу має позитивно вплинути на місто та його жителів. Зазвичай оцінюють ефективність брендингу за трьома характеристиками:
1) соціальна ефективність брендингу міста: якість життя, його вартість, кількість робочих місць у туристичній індустрії; міграція населення; динаміка чисельності населення; кількість новонароджених;
2) комунікативна ефективність: кількість туристів; впізнаваність міста; ставлення до території її жителів;
3) економічна ефективність: сукупний дохід зайнятих у секторі туризму; сукупні податки від туризму; вартість бренда міста; доходи від бренда.
Таким чином, отримавши візуальне відображення туристичного бренду міста Дубна (логотип), є лише початковим етапом у плані ефективного його використання. Ефективний брендинг міста Дубна (для підвищення його привабливості для туристів) може реалізуватися лише шляхом розробки відповідної стратегії та реалізації розробленого плану дій.