Сьогодні народні депутати довершили справу стосовно впровадження електронного квитка. Законопроект №4121 Про запровадження єдиного електронного квитка для проїзду в міському транспорті, котрий 18 листопада 2016 року ухвалили у першому читанні, нині підтримано вцілому 264 голосами.
“За” голосували народні обранці Рівненщини: “бппешники” Олександр Дехтярчук, Василь Яніцький, “народофронтівці” Віталій Корчик, Вадим Сидорчук, Юрій Вознюк, “свободівець” Олег Осуховський, “радикал” Андрій Лозовой. Єдиний, хто не голосував, був “батьківщинівець” Сергій Євтушок - судячи з таблиці голосування, його не було у сесійній залі.
Таким чином народні депутати вибили з-під міського голови Володимира Хомка один із основних аргументів щодо зволікання із впровадженням е-квитка.
Нагадаємо, що історія з цим квитком тягнеться уже пару років. Іще у вересні 2014 році корейська компанія MST Global inc. заявила, що готова розпочати перший в країні пілотний проект із запровадження е-квитка. Готові були інвестувати мільйони доларів (свого часу називалася сума у $15 млн.), придбати нові тролейбуси й автобуси, обладнати міський транспорт приладами для безготівкового розрахунку тощо.
Інтерес корейців-інвесторів був у 5-7% комісійних від продажу усіх квитків в міському транспорті. За рік вони би отримували $1-1,4 млн і за шість років поввернули би свої інвестиції. Майже 90% коштів за квитки приватне підприємство мало розподіляти між перевізниками.
Читайте також: Єдиний квиток для Рівного: семимильними кроками до Європи чи безкоштовний сир для рівнян?
Міський голова Рівного спочатку зрадів такій ініціативі. КП Рівнеелектроавтотранс із корейцями навіть підписало угоду. Однак, потім весь проект “спускається на гальмах”.
Чиновники почали тягнути кота за хвіст - нібито перевіряли чи не шахраї ті корейці. Перевіряли півроку. Потім Хомко підписав чергову угоду. Після цього чиновники зажадали підтверджень і гарантій від корейців, що вони придбають новий транспорт. Корейці у свою чергу дивувалися навіщо додаткові гарантії, якщо підписали вже угоду, у якій усе записано… А згодом міський голова Хомко і начальник міського управління транспорту Віталій Миронюк почали “давати задню” - мовляв, запровадження е-квитка немає законодавчої бази і т.д і т.п.
Між іншим, випадково чи ні, але у тему електронного квитка включилася… церква. Причому так званого московського патріархату.
Читайте також: Верховна Рада дозволила єдиний електронний квиток у Рівному: московський патріархат проти?
Власне, про причину такого розвороту на 180 градусів із боку Володимира Хомка можна лише здогадуватися - висловлювалися думки про те, що деяким власникам “маршруток” вигідніше працювати, так би мовити “по-сірому”. були і думки про те, що з е-квитком точно стане зрозумілим скільки насправді треба відшкодовувати за проїзд пільговиків… Однак, достеменно все таки невідомо - на прямі запитання щодо електронного квитка і Миронюк І Хомко весь час “заряджають ту саму платівку” - мовляв, у Львові тільки у 2018 році планують впроваджувати, законодавчої бази немає і далі за текстом.
Однак віднині народні депутати притисли Володимира Хомка до стіни у цьому питанні. Як написав рівненський громадський активіст на своїй сторінці у мережі Фейсбук Дмитро Якимець, перепон майже не залишилося. До речі, він також перерахував і позитиви, котрі матимемо з е-квитком у транспорті.
- Перепон для обіцяного владою електронного квитка в Рівному вже практично нема. [...] Варіанти "Президент ще не підписав", "Ще не опубліковано", "Давайте почекаємо рік-два і придивимося" будуть звучати смішно а виглядати недолуго. Мер міста мусить діяти дуже швидко, бо рівняни, особливо пенсіонери та малозабезпечені, потребують сприяння і захисту своїх прав. А він [Хомко] же обіцяв "Захистити Рівне", - трольнув міського голову Якимець (варто зауважити, що активіст посів друге місце на виборах міського голови 2015 року).
До слова тема ухвалення закону про електронний квиток набула розголосу серед рівнян.
- Нє-нє, Хомку і Ко закон не указ, все-одно знайдуть причини не виконувати угоду з Корейцями. Їм же цікавіше, що б то хтось криворукий місцевий робив, з ними завжди можна домовитися ж, - прокоментував рівнянин Сергій Ковальчук.
Депутат Рівнеради Святослав Євтушенко, певно передбачаючи можливі варіанти розвитку ситуації з боку міської влади, напсиав, що готовий посприяти з новими інвесторами.
- Я можу інших корейців привести. Є пропозиції, - зауважив Євтушенко.
Рівнянин Роман Булина також запропонував свої послуги щодо нових інвесторів.
- Є китайські інвестори вони самі дешеві, чому на них ніхто не звертає уваги! єдиний квиток по китайські працює наступним чином. Приїзжає хмара китайців, всі з мобільними. сплять в тролейбусах. на кожних дверях по китайцю який обілєчує, як готівка так і через мобільний - електронний квиток. На кожній зупинці китайці перевірять як люди виходять квитки. Все працює ідеально, - пожартував Роман.
У свою чергу екс-депутат міської ради Роман Чокан, котрий із самого початку опікується реалізацією “корейського” інвестиційного проекту повідомив, що корейці не полишили своїх намірів.
- Корейці готові працювати!!! Питання в тому що скажуть на сесії депутати та мер? - запитав (сподіваємося, що не риторично) Чокан.
Рівненський активіст Юрій Дюг в іронічній формі зобразив те, як громада буде добиватися у міського голови впровадження е-квитка.
Голова обласної політичної організації Народний контроль Дмитро Сільман вбачає відповідальність не лише міського голови, а й депутатського корпусу.
- Не думаю, що 100% відповідальності варто перекладати на міського голову. А де депутати, Погоджувальна рада, Секретар? Чому підписана Петиція не виноситься на розгляд сесії? Угода підписана міською радою в особі пана Хомка. Потрібно діяти! Переконувати переконаних, в тому числі, - закликає Сільман.
Голова благодійного фонду Любіть Україну дубенчанин Михайло Корилкевич вважає, що впровадження електронного квитка треба починати із зміни свідомості пасажирів.
- Мине ще багато часу, перш ніж електронний квиток запрацює в більшості областей і перш ніж самі пасажири змінять свій звичний підхід до будь-яких нововведень, наприклад з "та в нас воно не працюватиме..", "транспорт і без того розвалюється..", "кататимуться зайці..." на більш достойне сприйняття. Адже не таке вже це майбутнє нововведення страшне й погане, - написав Корилкевич у Фейсбук.
А от рівненський активіст Зураб Кантарія заздрить житомирянам, для яких розробляють нові інформативні графіки-схеми руху транспорту.
Отже, Рівне впритул наблизилося до порогу щодо змін у системі міського транспорту. І наразі від міського голови Володимира Хомка залежить (адже без його відома, як відомо, нічого у місті не відбувається - ні можливі забудови парків, ні боротьба зі “сніговою мафією” тощо) чи переступить його місто, чи матиме рівненська громада прогресивний варіант оплати проїзду, сучасні автобуси й тролейбуси і відповідно економію міського бюджету - тобто наших із вами коштів. Адже перелік пільговиків визначений законами, а компенсацію покладено повністю на місцеві бюджети.
Посткриптум
А тим часом чернігівська влада вітає ухвалення закону про впровадження електронного квитка. За словами заступника міського голови Олександра Ломаки, Чернігів уже працює над цим декілька місяців.