Мер Рівного В.Хомко знову критикував систему Прозорро, і знову за те, що його підлеглі купують неякісні товари, роботи чи послуги.
***
Казав, що зараз Прозорро критикувати політично не доцільно, але загалом система дуже недосконала. Бо змушує купувати неякісне.
***
Для розуміння. Щоб щось вкрасти, потрібна переплата, тобто дорожче. А наша ціль - щоб ре крали, тобто щоб було дешевше, але...
***
За одним застереженням - нормальної якості. Часто кажуть: Найдешевше це не найкраще, навіщо нам купувати "гівно", хоч воно й найдешевше... Якщо вибирати лише по ціні, то завжди виграватиме Таврія, а не Мерседес. Так?
***
А як ви робите, коли щось хочете купити. Спочатку плануєте, потім вибираєте, потім те що вибрали шукаєте де дешевше.
***
Те ж саме повинен робити і чиновник. Уже років з 15, скільки існують тендери за такими принципами в Україні.
***
Але чиновники цього, переважно, не робили. Вони завжди мали "надійного" постачальника, який робив все що потрібно, так щоб і йому було добре і чиновнику.
***
Чи були чесні чиновники які не брали відкати і дбали про якість? Були. Чи були такі, які брали відкати, і не дбали про якість? Теж були. Переважно крайнощів не було, десь по серединці.
***
Перші нормально перейшли на Прозорро, воно їм зручно і вигідно. А останні все ніяк не змиряться. Чи варто їх нарікання весь час видавати за істину, транслювати, цитувати, показувати?...
***
Прозорро вимог щодо якості та ціни не придумувало, не скасовувало і не змінювало. Прозорро просто усе усім показало.
***
Але чиновникам тепер важче домовлятися, як казав колись Хомко, дивлячись один одному в очі.
***
Тепер вони мають домовлятися не в саунах чи на полюванні, а працювати з документами, технічними і якісними характеристика, умовами договору, забезпеченням виконання договору, календарями поставок, покараннями за невчасну та неякісну поставку і так далі...
***
А вони цього робити, в переважній більшості, просто не вміють. Ви це бачили на прикладі з розміткою в Рівному, чи з проектом стадіону. Чи з реалізацією проектів громадського бюджету.
***
До речі, виконавця проекту стадіону вибирали без Прозорро. І що? Якісно? Швидко? Чиновники можуть щось зробити, окрім розводити руками? В бізнесі вже б за таке звільнили, а тут Прозорро винне.
***
І що треба зробити? Критикувати Прозорро чи вчити працівників?
***
Так, в процесі публічних закупівель є недоліки, так є недобросовісні постачальники, але
***
У публічних закупівлях всі карти в руках замовника. Він складає умови, він виписує технічні, кількісні та якісні характеристики, він складає проект договору, він може просити підтвердити досвід та репутацію, він може просити зразки, він може віддати 30% оцінки на нецінові критерії, він приймає роботи чи товари, перевіряє і лише якщо "все ок", здійснює оплату. Так було до Прозорро і є зараз.
***
Прозорро показало те, про що ми раніше могли лише здогадуватися. Воно не робить людей чеснішими, не б’є їх по рукам чарівною паличкою, не саджає їх в тюрму, не займається відкриванням-закриванням кримінальних проваджень тощо.
***
Для цього є спеціальні органи, запитайте їх про результати їх роботи.
***
Одні керівники усе це розуміють, вчать працівників і економлять кошти, які використовують для розвитку.
***
Інші, як Володимир Хомко, критикують, нарікають, пихтять, і згадують часи, коли вони могли купити у "своїх, надійних, перевірених".
***
Дехто навіть хоче ці часи повернути. Але чи хочемо цього ми?
Святослав Клічук, керівник ініціативи "За чесний тендер", текст зі сторінки на Facebook.