Все пізнається в порівнянні. Хто пам’ятає громадський транспорт Рівного років з 10 тому, той знає в якій «глибокій дупі» було «тролейбусне управління». Тоді була золота ера маршруток - прибутки від цього виду бізнесу в місті були пристойні. А невибагливі пасажири були раді «Спринтерам», «фольксвагенам бичкам» та навіть якимось допотопним «рено». А «Богдани» вважали за щастя. Хто ж знав що ті «богдани» згнивають за 4-5 років. Кхе-кхе. А з тролейбусами тоді була геть біда. І не тільки в тому, що працівникам постійно затримували зарплату, рухомий склад складали 30-річні «Шкоди». Головне, що родичі керівника «тролейбусного управління» дивним чином мали маршрутки на самих жирних маршрутах, які повністю дублювали найприбутковіші маршрути тролейбусів. Навіть більше ці маршрутки за договором обслуговувались в самому тролейбусному депо. А додайте до цього тотальний дефіцит міських бюджетів утой період. Власне тому комунальний транспорт в таких умовах міг розраховувати хіба що на кілька вживаних тролейбусів з Чехії. Та й то не кожен рік. Новий тролейбус за той час купили а ж один – жовтий «ЛАЗ».
#Перемога
Після виборів Володимир Хомко «вліз» в транспортну сферу не відразу, але згодом певні кроки правильні були зроблені. Зокрема одна з головних змін – відпускання у вільне плавання попереднього директора. Ні новий керівник, ні його родичі не мали транспортного бізнесу, тому він був більше зацікавлений у розвитку тролейбусного підприємства.
Крім того, міська рада заклала курс на хоч якесь оновлення рухомого парку. Місто стало закупляти більше вживаних тролейбусів. Купувати нові випала можливість тільки після проведення децентралізацій, коли у міські бюджети стало надходити більше коштів. І якщо купівля дуобуса принесла більше скандалу чим піару, то вже шість нових тролейбусів з автономним ходом з Дніпра для електорату Володимира Євгеновича були явною перемогою мера.
Фінансової стабільності підприємству додали і регулярні мільйонні відшкодування вартості перевезень пільгових категорій пасажирів з міського бюджету. Раніше коли це робили з державного бюджету – кошти значно затримували і надавали далеко не в повному обсязі.
Паралельно у місті взялися за ревізію всієї транспортної схеми міста, щоб планувати маршрути і рух приватного транспорту більш ефективно.
Встановлення нових «розумних зупинок» - те ж без сумніву радує око типового виборця. «Стильно, модно, молодьожно» - як там колись казали.
Доплюсуйте до цього швидкий занепад перевезень маршрутками і отримаєте переможну картину. Бо, об’єктивно сучасні міські маршрутки страшніші і небезпечніші за найстаріші тролейбуси. Проїзд у них суттєво дорожчий. І залишаються вони на ринку тільки тому, що місто немає достатньої кількості автобусів. Точніше поки немає зовсім.
Але не спішіть радіти всі прихильники міського голови і радісно аплодувати. У всієї цієї ситуації є зворотних бік медалі. Не дуже оптимістичний. А порівнювати треба не тільки з тим що було при «папєрєдніках», а й з тим що зараз робиться в сусідніх містах. До речі, міський голова сам любить це робити.
#Зрада
Так от, маршрутки так само занепадають у всіх обласних центрах. Такі ж скотські умови не тільки у рівненській маршрутці, а й львівській, хмельницькій, київській і так далі. Як під копірку. Економічна тенденція. І з тим треба щось робити, поки ті маршрутки не почали розвалюватися на ходу.
Сусідні міста теж отримали кошти в рамках децентралізації. От тільки чомусь аналогічні за кількістю населення міста купують тролейбусів більше. Навіть на автобуси кошти в цьому році викроїли. І як у них таке виходить? Може їхні міські голови більше працюють?
Розвиток тролейбусного парку в Рівному проходить фактично у ручному режимі. От захотіли - сьогодні купили дуобус, а завтра передумали і купили тролейбуси з автономним ходом. А завтра може ще автобус купимо. Один. Якийсь режим персональних «хотєлок». Ніхто ж не сперечається, що план є. Десь в голові. Але публічної презентації такого плану з графіками діаграмами і гарними картинками не було. Ми так і не знаємо, скільки місто купуватиме транспорту у 2019 чи 2021 році. А головне, які саме маршрути розвиватимуть. Чи можна зробити таке планування з презентацією для громади? Без сумніву - можна.
Зі схемою руху транспорту в місті теж не все «слава богу». Адже виконавця для неї знайшли не з першого разу і досі не зрозуміло - зробили той план чи ні. Бо ті схеми, які намагались показати громаді, очевидно, робились невідомо ким, заочно по карті, без вивчення потреб на місці. І кінцевого результату, а тим паче реалізації такого плану не видко. І не зрозуміло коли буде видко.
Хороші з вигляду «розумні» зупинки викликають багато питань, адже інвестор встановлював їх на безконкурсній основі. На такій же основі отриманий дозвіл на розміщення реклами на сіті-лайтах зупинок. Система «Дозор» ніби то мала б допомогти містянам та гостям міста краще відслідковувати рух транспорту. Але встановлювала її незрозуміла фірма знову ж таки на безконкурсній основі. Мало того, що система працює кривенько, так ще й фірма не хоче передавати інформацію про рух транспорту іншим громадським сервісам. Тобто, ніби то ця інформація має належати громаді, але розпоряджається нею приватна фірма одноосібно.
Величезною перевагою сусідніх обласних центрів – є запровадження єдиного квитка і електронних сервісів. Там це робили жорстко і безапеляційно – попри протести перевізників. Тепер мешканці сусідніх обласних центрів можуть придбати електродний квиток зі стмартфону, що, погодьтесь, зручно. А громади цих міст отримали можливість отримати реальні дані, скільки перевозиться пасажирів, коли і ким. Аналітика таких даних дасть можливість розвивати галузь більш ефективно. У Рівному про ідеї впровадження такого квитка вже успішно забули. Єдине, що зробили в цьому напрямку – зі скандалом не пустили корейських інвесторів.
От так і виходить, що у транспортній галузі, міська влада порівняно з попередниками працює суттєво краще. Але цього краще катастрофічно не вистачає, щоб конкурувати з керівниками сусідніх міст. От таке Рівне ніяке. Ні аутсайдер явний, ні лідер. Плетемось десь в сірій масі середини, ближче до хвоста.