В Україні за 9 місяців сталося майже 117 тисяч аварій. 10 тисяч аварій закінчилися травмами та смертями. Статистика поліції – травмовано понад 25 тисяч людей, загинули майже дві з половиною. За кожною сухою цифрою стоять людські трагедії. На війні за минулий рік загинули 763 бійці, а в аваріях на мирній території – втричі більше. Серед причин на першому місці – перевищення водіями безпечної швидкості, в п’ятірці лідерів – п’яні за кермом.
Для виправлення ситуації Міністерство внутрішніх справ вирішило діяти жорсткіше. У відомстві хочуть, щоб водії боялися сідати за кермо п’яними.
Насамперед, за ініціативи поліції, уряд обмежує швидкість руху автомобілів в населених пунктах до 50 кілометрів на годину. Це правило діятиме вже з нового року, для нього не потрібне затвердження парламентом.
"Ми хочемо знизити допустимий рівень перевищення з 20 чинних км на годину до 10, але це потребуватиме голосування в парламенті, бо це норма Кодексу України про адміністративні правопорушення. Тобто, якщо все це запрацює, то в населених пунктах – 50 кілометрів на годину, будь ласка, перевищувати не більше ніж на 10 км. На 61 кілометрі на годину при русі поліцейський отримує право накладати адміністративне стягнення", - повідомив для 1+1 речник МВС Артем Шевченко.
Про штрафи
На відміну від норми про 50 кілометрів за годину, до якої треба звикати з початком 2018 року, збільшення штрафів мусить погодити парламент. Покарання плануються серйозні. За перевищення швидкості – всемеро або до 3500 грн, за водіння без права кермування – вдвадцятеро або до 10 тисяч грн. Особливе покарання за п’яне водіння та вживання наркотичних речовин. ДТП в такому стані може означати 12 років тюрми. До речі, парламент з легкістю піде на жорсткі кроки, з огляду на кількість загиблих в аваріях. Після деяких уточнень, Верховна Рада ухвалить встановлення системи відео- та фотофіксації порушень і порушників. Поліція вивчила польський досвід і хоче розташувати на дорогах у перспективі до 4 тисяч відеокамер.
"Ухвалена в цьому пакеті рішень постанова Кабінету міністрів відкриває нам широку дорогу до якнайшвидшого впровадження цього механізму. Він запрацює, за нашими оцінками, у перший квартал, за найбільш песимістичними прогнозами, у першому півріччі 2018 року. Але вже в першому кварталі всім водіям нашої країни слід приготуватися психологічно і бути готовими до того, що так звані листи щастя, які були в 2007-2008 роках, повернуться. Це безальтернативний шлях", - додав Шевченко.
Щоправда, не зовсім зрозуміло, на яку адресу будуть надходити листи щастя для власників авто на так званих євробляхах. Слід сказати, що запровадити штрафи – це половина справи. Виявляється, в наших умовах велика проблема - їх реально стягнути живими грішми. В Міністерстві юстиції кажуть, що змогли виконати лише 16% таких рішень. Прямі втрати – 212 мільйонів гривень. Одна з причин – фізична нестача державних виконавців, але головна - недбале ставлення самих поліцейських до оформлення протоколів про порушення.
"Значний обсяг документів, десь 40% ми повертаємо, тому що виконавчий документ не містить всіх необхідних реквізитів, зокрема, коду боржника для того, щоб знайти і звернути стягнення на його заробітну плату", - зазначив заступник міністра юстиції Сергій Шкляр.
Йдеться в основному про випадки, коли невірно оформлені адміністративні правопорушення. З одного боку, Мінюст переконує поліцію дбайливіше ставитися до документів, з іншого готується запустити систему оплати стягнень на місці.
"Можливо, ще давати можливість сплачувати штраф на місці, в терміналі якомусь. Ми до речі, працюємо над тим, щоб можна було сплатити штраф в режимі онлайн, Мінюст цим займається… Я думаю, що десь з нового року ми її запропонуємо і це в принципі полегшить ситуацію для всіх", - заявив Шкляр.
Ще одне нововведення, на яке не потрібне рішення Верховної Ради і яке почало діяти - перше посвідчення водія стає тимчасовим. Діятиме документ лише два роки. Якщо новачок скоїть не більше двох порушень, посвідчення автоматично подовжать до 30 років. В іншому разі доведеться перескладати іспити. Звичайно, найбільша увага поліції буде на водіях, бо пішоходи в рази рідше стають причиною аварії. Однак, якщо вже порушували – то найчастіше й гинули. В Україні легковажно ставляться до ризиків на дорозі і забувають про елементарні правила поведінки: тільки зелене світло, тільки пішохідна зебра і виняткова увага при перетині вулиць. Один із засобів порятунку – світловідбивні елементи або жилети, зараз їх можна купити чи не на кожному кроці.